Från mongolisk stäpp till Sverige
Mammabloggaren Sara Shi
visar vägen in till Kina
Publicerad 2020-04-22
Sara Shi kommer från den mongoliska stäppen, lever med make och två små barn i Stockholm och är en riktigt stor influerare på Kinas internet. Hennes blogg säljer till stor del nordiska produkter för småbarn och mammor. Hon har över 300 000 följare. Enbart hennes webbshop omsatte motsvarande 21 miljoner kronor i fjol.
Just nu har hon rest till Kina trots pandemin för att diskutera ännu större affärer. I mars berättade hon för medlemmarna i Sweden-China Trade Council hur bloggare och företag kan slå sig in i den enorma kinesiska e-handelsvärlden. KinaNytt har gått vidare och intervjuat Sara Shi.
AV AGNETA ENGQVIST, agneta.engqvist@gmail.com
Spridningen av corona har inte givit hennes e-handel någon chock. ”Om något så har den ökat försäljningen en liten aning. Fler människor sitter hemma och spenderar mycket tid online”, säger hon.
Sara Shi har alltid gillat affärer. Hon växte upp i kolgruvestaden Baotou i den kinesiska regionen Inre Mongoliet. Redan som skolflicka köpte hon enkla smycken, mest ringar på en lokal marknad och gick direkt till en populär gata i centrum, bredde ut grejorna på trottoaren och sålde med bra förtjänst. Vad hon köpte för en yuan styck kunde hon sälja för tio yuan.
Målgruppen för hennes blogg (北欧三宝妈 Beiousanbaoma) är mammor med barn till och med cirka fem år, och blivande mammor. ”Men jag vet att även tonåringar läser den”, säger Sara Shi. I dag säljer hennes kinesiska webbshop nordiska och andra produkter från hela världen, inte bara för småbarn utan också för mammorna.
Även saker för mammorna
Därför ingår även exempelvis smink, underkläder och skor. ”Mammorna vill vara fina, att vara ung och vacker är ett ideal”, säger Sara Shi. Webbshopen har också vardagsprodukter för hushållet som diskmedel och schampo.
Hon beskriver sig själv som influerare och key opinion leader (KOL), nyckelperson, inom segmentet småbarn. Denna affärskvinna arbetar också som konsult för bland andra norska Orkla. Bland jättekoncernens varumärken har hon till exempel valt ut marmelad från Den gamle fabrik, Jordans tandborstar och Möllers fiskolja för sin webbshop. Fiskoljan är en storsäljare som kommer i form av tunna godisliknande geléfiskar där oljan trycks ut när barnen tuggar på dem.
Sara Shi med Orklas dåvarande vd Peter Ruzicka. De håller i en flaska Möllers fiskolja och ett paket geléfiskar med fiskolja.
E-handel och sociala medier samverkar starkt i Kina och Sara Shi har hjälpt Orkla att ta sig igenom den kinesiska muren. Hon har bland annat hjälpt företaget att komma in i den kinesiska dagligvaruhandeln.
Bolagen tar kontakt
Bland svenska företag förmedlar Sara Shi till exempel Libero blöjor från hygienföretaget Essity till kinesiska barn och samarbetar med FikaFika som marknadsför nordiska produkter och driver kaféer i Kina. Faktarutan efter artikeln ger fler exempel på hennes utbud.
Oftast är det bolagen som tar kontakt med Sara Shi och vill samarbeta på Kinamarknaden.
Hon menar att det är jättesvårt för kinesiska föräldrar att välja varor. Det är som en djungel, all möjlig reklam är tillåten.
”Det finns för många produkter i Kina och många luras. Människor är rädda för fejkade saker. De kastas ut i öppet hav där det är svårt att navigera”, säger Sara Shi. Hon ser det som en uppgift med bloggen att hjälpa både mammor och blivande mammor att orientera sig.
Second opinion
”Många vill ha en second opinion. Och bäst är personlig kunskap och erfarenhet. Många vill kolla livet utanför Kina. Och de gillar min medicinska bakgrund.” Hon syftar på sin grundexamen i odontologi, det vill säga tandvård. I utbildningen ingår mycket allmänmedicin.
Flera av hennes följare vill gärna själva bli bloggare och influerare men förstår inte vad som krävs, nämligen åratal av uthålligt arbete och kreativitet.
”Jag brukar uppmuntra dem och säga att de ska skriva en artikel i veckan i tre månader och sedan återkomma för fler tips och råd. Redan där försvinner 99 av 100. Det svåra är att orka vara kreativ gång på gång”, säger Sara Shi. Själv skriver hon någonting varenda dag.
De tre bästa råden
KinaNytt ber Sara Shi att ge sina tre bästa råd för en influerare som vill sälja produkter i Kina.
”Välj först en produkt som du vet kommer att lyckas och som passar ditt varumärke. Välj sedan en nischplattform som passar den målgrupp du vill ha. Och till sist, bygg ett starkt team som fokuserar på Kina.”
En dag på Kinas internet: webbshopen för bloggen Beiousanbaoma utgiven av Sara Shi.
”I den hårda konkurrensen måste du segmentera, segmentera och segmentera. Allt jag gör har med mammor och blivande mammor att göra.”
Startade 2016
Sara Shi startade sin blogg 2016 då sonen Philip var knappt ett halvår. För att kunna koncentrera sig på sina affärer har hon givit bort all föräldraledighet som det går till sin make.
Allt började med att hon tog lite bilder på Ica och visade hyllan där till exempel Sempers mjölkpulver, välling och gröt stod. Då skrev hon bara en gång i veckan.
Sara Shi med barnen Philip och Ella och maken Ivan Angsvik. Hela familjen figurerar också i eller bakom bloggen.
Hon blev inspirerad när hon läste om en mammabloggare i Kina som kunde tjäna 200 000 kronor för en artikel. Hon tittade också närmare på andra kinesiska mammabloggare och deras sätt att skriva, deras ämnen, vad som är populärt eller inte populärt, hur man kan tjäna pengar på bloggen, vad som säljer et cetera.
I början riktade sig Sara Shi mest till kinesiska kompisar som var nyfikna på vad som fanns i Sverige och vad Sara tyckte var bra. I dag marknadsför hon runt 500 produkter som hon säljer i sin webbshop.
Lyftet kom 2018
Det stora lyftet kom 2018 när det kinesiska internetbolaget Baibao hörde av sig och investerade i hennes blogg. Då hade hon cirka 5 000 följare. Tillsammans med Baibao har Sara Shi bildat ett samägt bolag för all hennes bloggrelaterade affärsverksamhet. Det ger henne tillgång till ett stort nätverk.
Baibao har över 400 anställda. En stor del är IT-personal och två heltidsanställda medarbetare hjälper Sara Shi med sådant som layout och formatering. Hon får också hjälp med kundtjänst, marknadsföring, inköp, webbshop och distribution. De båda medarbetarna har också ett ansvar för att det ska finnas något intressant på bloggen varje dag.
Baibao har samtidigt kvar den mammablogg som allt började med och som också inspirerat Sara Shi, nämligen Xiaoxiaobaomama med cirka 8 miljoner följare. Den är fortfarande deras största blogg och drivs av en av bolagets delägare. Sammanlagt har Baibao ett tiotal mammabloggar.
Mammor som bloggar. Sara Shi till vänster med sin dotter Ella i famnen. Hon står tillsammans med sin kollega som driver Xiaoxiaobaoma, en av de ledande mammabloggarna i Kina. Bilden är tagen vid ett besök hos norska jättekoncernen Orkla, vars produkter syns i bakgrunden.
Dessutom har Sara Shi efterhand skaffat sig ett stort nätverk utanför Baibao genom kontakterna med många internationella företag som vill in i Kina och marknadsföra konsumentprodukter för mammor.
Tips genom kontakter
Hon känner också cheferna för flera av Kinas bästsäljande varumärken som uteslutande säljer online. ”De är bäst i världen på e-handel i Kina. De har bland annat hjälpt mig med råd om hur jag kan öka min försäljning och med feedback på många av mina affärsidéer”, säger Sara Shi.
Genom partnern Baibao har hon också tillgång till en lista med 5 000 produkter från hela världen. Baibao ger rekommendationer men det är upp till Sara Shi vad hon väljer. ”Jag har vetorätt och måste ju själv tro på det jag säljer och följarna måste bli nöjda”, säger hon.
Samtidigt handlar mycket om relationer, guanxi. ”Vill man ha goda relationer så kanske man måste sälja om relationen är så viktig”, säger Saras make och support Ivan Angsvik. De träffades i Peking 2010 och Sara kom till Sverige 2012.
Numera landar en flod av erbjudanden och produkter i makarnas postlåda i Stockholm, saker som tillverkarna vill att Sara Shi ska testa.
Följare från hela Kina
Idag har hon över 300 000 följare från hela Kina på sin blogg. Den ligger på WeChat, en ytterst mångsidig app som de flesta kineser använder för en massa olika saker i sin vardag. Där har hon ett ”offentligt konto” (gong zhong hao). Det motsvarar en blogg och webbshopen är kopplad till kontot. De som prenumererar på kontot, vilket är gratis, räknas som följare.
QR-koden på WeChat leder till bloggen som Sara Shi driver.
Sara Shi brukar besöka Kina tre eller fyra gånger per år.
Hon finns också på Weibo, motsvarande Twitter, och på videosajten Douyin. Där marknadsför hon sig inte bara som influerare och bloggare utan också som Kinakonsult.
Som vaken skribent kommenterar hon gärna ämnen som trendar på kinesiska internet. Människor är fortfarande upptagna av corona och Sara Shi har skrivit om hur man kan hantera den ångest som är lätt att känna.
”Jag förklarar hur ångest formas från ett neurovetenskapligt perspektiv och att det är helt normalt, att man inte behöver vara rädd för att man har ångest. Ett sätt att hantera den är att promenera 1 500 steg hemma, det kan man göra medan man pratar i telefon.”
Olika teman
När hon började som bloggare skrev hon mycket om hur man lever som mamma i Sverige och om hur man tar hand om barn i Sverige med många bra myndigheter. I dag blandar hon olika teman, till exempel vad hon och familjen gör, hälsofrågor och oron för kemikalier i olika produkter.
Sara Shi använder sig av så kallad content marketing, eller innehållsmarknadsföring. Den går ut på att informera om hur en produkt kan vara relevant för målgruppen. Hon skapar innehåll online för besökarna med text, bilder, videor, ljud och annat. I stället för att trumpeta ut ett budskap från tillverkaren försöker avsändaren gå ut med ett innehåll som ger värde för de tilltänkta konsumenterna.
”Det som Sara håller på med är mycket mentalt krävande. Det går aldrig att slappna av, det går åt jättemycket energi och hon vill skaffa fler intäktskällor. Det är ett äventyr att vara entreprenör, men Sara har hunnit bli erfaren”, säger maken Ivan Angsvik. Han har tagit tjänstledigt ett halvår för att hjälpa sin hustru att skapa egna produkter och varumärken. Han är civilingenjör i industriell ekonomi med innovation som specialitet.
Sara Shi vill hellre fortsätta med affärerna än att bli tandläkare. Hon förklarar varför hon älskar att göra affärer: ”Jag tycker om att göra meningsfulla saker. Jag tycker om att hjälpa andra, att göra någonting bra för dem, det gör mig glad. Sedan gör det att jag kan tjäna pengar. Jag tycker också om att visa vad jag kan åstadkomma.”
Bloggaren Sara Shi
Yrke: Influerare och bloggare. Key opinion leader (KOL) och konsult för bland andra norska storkoncernen Orkla.
Ålder: 30 år. Född och uppväxt i kolgruvestaden Baotou i Inre Mongoliet, Kina.
Bor: I Stockholm och Peking.
Familj: Pappa polis, mamma läkare i kinesisk medicin; make Ivan Angsvik, civilingenjör i industriell ekonomi med inriktning på innovation, tjänstledig från Vattenfall. Barnen Philip fyra år och Ella två år.
Utbildning: Grundexamen (bachelor of science) i sociologi på Minzu universitet, Peking. Odontologisk kandidatexamen på Karolinska Institutet.
Språk: Mandarin, engelska, svenska.
Hobby: Att dansa, till exempel jazzdans.
Bloggen
Namnet: 北欧三宝妈 Beiousanbaoma.
Bei Ou betyder norra Europa. San betyder tre. Bao betyder barn (ordagrant i betydelsen skatt). Ma betyder mamma. Siffran tre (san) är med därför att tvåbarnsmamman Sara och maken planerar att ha ett barn till.
Målgrupp: Mammor i Kina med barn till och med cirka fem år, och blivande mammor. Bloggen publiceras på kinesiska på appen WeChat. Bloggen har över 300 000 följare. En webbshop är kopplad till bloggen. Den omsatte 15 miljoner yuan 2019, motsvarande 21 miljoner kronor.
Bolag: Bloggen drivs av Ruibei Ltd., China. Det är ett samägt bolag mellan Sara Shi och den stora kinesiska investeraren, Baibao New Media, som har fyra grundare och sysslar med e-handel, IT-system och bloggar. Ruibei är ett av flera bolag under Baibaos tak. Baibao omsatte motsvarande 15 miljarder kronor 2019.
Samarbeten: Sara Shi samarbetar med Orkla, Essity, Semper, Fazer, FikaFika, Magic Ears med flera.
Produkter i webbshopen: Cirka 500 produkter, varav många från Norden, till exempel Electrolux vitvaror, Libero blöjor, Jordan tandborstar, Fazer choklad och Wellingo probiotika.
Möllers fiskolja i form av geléfiskar är en storsäljare. Det är en produkt från Orkla. Där fick Baibao 20 000 order till ett värde av motsvarande 30 miljoner kronor tack vare Sara Shis lansering. Därav sålde hennes webbshop för 3 miljoner kronor.
Ny arbetsgrupp inom SCTC - Sweden-China E-commerce Group - SCEG
Nu tar SCTC initiativet till en arbetsgrupp för medlemmar som vill nyttja möjligheterna inom ramen för kinesiska e-handelsplattformar, Sweden-China E-commerce Group, SCEG.
AV ELISABET SÖDERSTRÖM, elisabet.soderstrom@sctc.se
Liksom våra andra arbetsgrupper bygger deltagandet på ett gemensamt intresse inom en specifik industri eller affärsområde. Sedan tidigare driver SCTC följande arbetsgrupper;
Sweden-China Marine Group, SCMG, för företag verksamma inom skeppsbyggnadsindustrin.
Sweden-China Greentech Alliance, SCGA, för företag verksamma inom miljöteknik, infrastruktur och energilösningar.
Sweden-China Forum for Sustainable and Responsible Business, SCSB, med inriktning på frågeställningar inom hållbarhetsområdet.
Arbetsgruppernas medlemmar beslutar i hög grad själva inriktning på gruppens verksamhet. Inom ramen för SCEG finns en rad fördelar för medlemmarna att dra nytta av, exempelvis;
- Resursdelning för en bättre förståelse och analys av lagar och regelverk i Kina
- Ökad auktoritet i kontakter med plattformar och myndigheter – genom att vara representanter för en industriorganisation kan vi öppna dörrar och därigenom få enklare ingångar än vad som är möjligt för ett enskilt företag
- Medlemmarna i gruppen delar lärande, erfarenheter och resurser – TP, logistic, tullhantering, juridik
- Deltagande i mässor och utställningar
Är du och ditt företag intresserade av att delta i SCEG behöver ni vara medlem i SCTC och ha möjlighet avsätta tid för fyra möten med gruppen per år. Kostnader i samband med möten och aktiviteter delas mellan medlemmarna i gruppen. Förslag på aktiviteter för gruppen är;
- Studieresa till Kina med möten med Alibaba, JD.com och andra viktiga aktörer inom e-handel
- Regelbunden uppdatering vad gäller regelförändringar, utveckling av plattformar, marknadstrender etc.
- Byggande av en gemensam informationsdatabas
Är du och ditt företag intresserade av att vara med och bygga verksamheten inom SCEG, ta då kontakt med;
Pär Uhlin – par.uhlin@argandpartners.se
Johan Aledal – johan.aledal@aventura.group
eller
Elisabet Söderström – elisabet.soderstrom@sctc.se
Copyright © 2024 Artikelförfattaren och Sweden-China Trade Council. Vid återgivning ska alltid källan anges. All rights reserved.