Från Ängelholm till Shanghai
Tre systrar siktar högt i Kina
Fikakultur start på ”imperium”
Publicerad 2021-03-16
De tre systrarna Viktoria, Valentina och Veronika Chan från Ängelholm har flyttat till Shanghai för att tillsammans ta vara på sina unika kompetenser. De siktar på ett eget ”imperium”.
I dag driver de unga entreprenörerna två uppskattade kaféer med tillhörande bagerier centralt i Shanghai. Det senaste är också en bistro – med svensk husmanskost. Dessutom ingår design och mode i verksamheten.
Systrarna har lyckats i en megastad med högt tempo, stenhård konkurrens, snabbrörlig arbetsmarknad och jämfört med Sverige högre krav från både kunder och hyresvärdar. Inom fem år vill systrarna öppna fler kaféer med egna bagerier, även i andra städer.
AV AGNETA ENGQVIST, agneta.engqvist@gmail.com
”Jag älskar att vi är tre systrar. Vi samarbetar så bra ihop. Visst kan vi fajtas mycket men vi är eniga om vårt mål”, säger yngsta systern Veronika. Samtidigt har de olika inriktning. ”Det är bara att kolla i mobilernas bildalbum. Det är bara mat i deras och bara kläder i mitt”, säger storasyster Viktoria.
Hon är också framgångsrik som designer. Hon skapar konfektion som säljs internationellt och i cirka 50 klädbutiker runt om i Kina. Om ett år siktar hon på en flaggskeppsbutik i Shanghai. I Europa säljer hon fest- och brudklänningar. Hon blev uppmärksammad när hon fick göra tärnklänningarna till prinsessan Sofias bröllop.
Syskonens kafé Smaka café & bakery (Smaka 1) vid Yuyuan Lu har rankats som ett av de fem bästa i stan, ja, som ett hippt ställe. Det kunde i princip finansiera investeringen på 3,3 miljoner kronor i nästa kafé Smaka bakery & bistro (Smaka 2) i Xintiandi som även serverar mat och viner.
Köerna kan bli timslånga utanför Smaka café & bakery. Det kaféet blev systrarnas genombrott i Shanghai efter fina omdömen i både lokala och sociala medier. Foto: Smaka
Familjeföretag
När de är så framgångsrika blir de hela tiden uppvaktade av Shanghaibor som vill göra affärer med dem.
”Men vi vill välja vår väg själva – det är konceptet. Annars hör majoriteten i vår bransch till stora kedjor med strukturerade koncept. Vi är ett mer personligt företag med familjekänsla och nära kontakt med kunden”, säger mellansystern Valentina Chan.
Det är hon som startat och är huvudansvarig för systrarnas kaféer i Shanghai. Hon berättar att de som uppvaktar Smaka vill vara delägare och erbjuder investeringar. ”De gillar att placera i olika korgar och se avkastning från olika håll. Men vi har sett alltför många fall där företag med många delägare inte kommer så långt. Skilda åsikter splittrar företaget.”
Valentina Chan förklarar: ”Vi har hela tiden arbetat själva och inte haft några konsulter. I stället har vi använt oss av kunskaperna och erfarenheterna från våra studier och tidigare arbetsplatser.”
”Genom att lösa dagliga problem och uppleva olika situationer har vi skaffat oss ytterligare erfarenheter. Vi lever med högre press och tempo i Shanghai men som egenföretagare har man fler utvecklingsmöjligheter här. Du stöter på nya saker varje dag”, säger hon.
Bättre tillsammans
Det var tack vare att yngsta systern Veronika åkte direkt efter sin kandidatexamen i ekonomi i Lund till Shanghai som de kunde öppna Smaka 2 där. ”Hon har mer talang för mat så vi kan servera brunch varje dag till exempel”, säger Valentina.
”Vi tillsammans blir ännu bättre”, framhåller Veronika Chan. Alla tre är involverade i alla företagen, men har olika roller. Och alla har varit med och investerat kapital i verksamheten. Veronika ansvarar för köket och utveckling av maträtterna på Smaka bakery & bistro. Hon är dessutom Valentinas högra hand. Hon har även kompetens som barista och inom bak och konditori.”
Valentina har det övergripande ansvaret för hela organisationen, sköter personalen, bagerierna och marknadsföringen. ”Jag är strukturerad och erfaren inom projektledning och har god förståelse för bageri och konditori. Det är en fördel när vi expanderar”, säger hon.
Interiörerna på Smaka-kaféerna håller en ljus skandinavisk stil, en inredning som tilltalar allt fler i den nya medelklassen i Shanghai. Foto: MoDou diyi Shijian WHY
Storasyster Viktoria Chan har designat båda lokalerna och samarbetat med arkitekten om allt från material och färg till slutresultatet.
Ungt ledarskap
Systrarna Chan har växt upp i Ängelholm med den svenska kulturen och vardagslivet med studier, umgänge och aktiviteter, men också med kulturen från föräldrarna som kom till Sverige från Kina.
”Vi är tacksamma över den blandade kulturella uppväxten eftersom vi fått uppleva kontrasterna. Det kan också förklara varför vi idag trivs både i Shanghai i Kina och i det gröna Sverige”, säger Veronika Chan.
Redan tidigt fick systrarna arbeta hos sin pappa, som även han är egen företagare. ”Det var då vi blev inspirerade att starta eget i framtiden”, säger Valentina Chan.
Från och med tonåren har syskonen skaffat sig erfarenheter av praktiskt arbete på kaféer och bagerier som de har nytta av idag. De studerade också på privatgymnasiet ProCivitas i Helsingborg med inriktning på företagsekonomi och ungt ledarskap.
Där fick de höra att de inte skulle slösa med sin talang utan hitta sin sak och bli bra på det. Mottot var: ”Work hard, be nice, dream big.” Detta har varit ledord för de tre systrarna som i år är 24 år, 29 år och 31 år gamla.
Samtidigt framhåller de att föräldrarna aldrig drivit på dem. ”Vi har varit frigående”, säger Veronika Chan, alltså att de rått sig själva.
Ledde Kinaresor
De var tidiga med att ta initiativ – som när mellansystern Valentina ledde resor till Kina för gymnasieskolans elever. Veronika blev utsedd till skolans bästa elev i nian för att hon var med och arrangerade så många event. Och Viktoria ordnade modevisning med egendesignade kläder sista året i gymnasiet.
”Det var roligt att plugga och vi var engagerade under studietiden”, säger Valentina Chan. KinaNytt undrar om inte systrarnas klasskamrater tyckte att de var för ambitiösa. Men Valentina säger: ”Alla i klassen var väldigt ambitiösa både på högstadiet och gymnasiet. Vi blev inspirerade av varandra att kämpa ännu mer.”
Efter gymnasiet har syskonen byggt på med examina i företagsekonomi vid Lunds universitet. Viktoria tog dessutom en master i organizational management. Därefter har Valentina och Veronika kompletterat med språkstudier och kurser på toppuniversiteten Fudan i Shanghai och Pekings universitet.
Förlorade pengar
Systrarna öppnade sitt första kafé och bageri Fika Sweden i Shanghai i oktober 2016. Men det blev inte så långvarigt, bara fyra månader, bland annat efter problem med hyresvärden. De bytte till att ha bara ett kontor och behöll bageriet för leveranser.
”Det kändes inte så bra och pengar gick förlorade”, berättar Valentina Chan.
Knappt två år senare, i september 2018, öppnade de ett nytt kafé och bageri. Det fick namnet Smaka, bland annat för att särskilja sig från ett kafé i Peking med namnet Fika Fika.
Storasyster Viktoria kom till Shanghai redan 2013 och hade byggt upp ett nätverk med folk som jobbade på storföretag där som H&M, Volvo och Ikea. ”Hon kunde dra i trådar. Viktorias vänner kom till kaféet, ofta för representation, företags- och kontorsfika.”
Svensk fikakultur
I Shanghai, i de båda kaféerna, är de mycket noga med att följa den svenska almanackan: ”Fettisdagen med semlor, kanelbulledagen, särskild meny till påsken, smörgåsbord till midsommar, lussekatter till Lucia och vörtbröd och julbord till julen”, säger Valentina Chan.
”Vi vill erbjuda besökarna svensk fikakultur där man kopplar av och umgås med vänner – men också mat, bröd och bakverk enligt svenska recept. Och varumärken som havredryck från Oatly, Mariestads öl och cider från Åbro i Vimmerby”, berättar hon.
”Vi lyfter fram en skandinavisk smak, mer renodlad än vad som går att uppleva i Kina. Allt är tillagat från grunden i våra kaféer.”
Julbordet hos Smaka bakery & bistro blev räddningen för många nordbor i Shanghai under pandemiåret. Foto: Smaka
Det är inte bara designen, miljön och produkterna som ska vara svenska eller skandinaviska utan även servicen och känslan för besökarna. De flesta anställda kan minst tre svenska ord: hej, hejdå och tack. Och i högtalarna är det svensk musik, även till julen.
Inriktningen passar bra eftersom intresset hela tiden ökar för skandinavisk stil, mode, mat och design hos den växande medelklassen i Kina.
Svensk husmanskost
”Våra besökare från Sverige och Nordeuropa får smaka traditionella svenska bakverk och mat som får dem att känna sig som hemma”, säger Valentina. Generellt är 80 procent av besökarna lokalbefolkning. De köper helst bästsäljare som köttbullar med potatismos och lingon i elegant uppläggning och räkmackan som är en nyhet för Kina.
”Vi producerar allt från scratch på plats i varmköket eller i bagerierna. Många i Kina tar emot halvfabrikat som bakas av i butiken”, berättar Valentina Chan.
Bistron var särskilt uppskattad i julas då många på grund av coronan inte kunde fira jul i hemlandet utan var tvungna att stanna i stan. Då var Smakas julbord en tröst.
Drastisk nedgång vände
Vid första smittvågen i februari 2020 drabbades Smakas kaféer av drastiska nedgångar i försäljningen. Dessutom var halva arbetsstyrkan borta på nyårsfirande i hembygden och fick inte återvända på 1,5 månad. Men redan en månad senare var kaféerna tillbaka på normal nivå och omsättningen för helåret blev högre än tidigare. Bland annat berodde det på karantänsreglerna som gjorde att både nordbor och kineser stannade kvar i somras, i stället för att semestra utanför Kina.
Bröd och bakverk är inget varje familj kan tillverka i Kina, de flesta har inte en ugn. Därför passade Smaka på att redan i början av virusutbrottet erbjuda kunderna att leverera till deras dörr, så att de inte behövde ta någon risk genom att gå ut.
”Jag tycker att pandemin har gjort att fler allmänt sett har blivit mer uppmärksamma på hygien och livskvalitet”, säger Valentina Chan.
Se upp med hyresvärden
”Vi startade medvetet i ett mindre format med Fika Sweden, ville inte storsatsa på det första vi gjorde”, säger hon. Och mycket snabbt lärde de sig den första läxan: Se upp med hyresvärden.
”Det är svårt att hitta en trovärdig hyresvärd. Vår första hyresvärd var inte ärlig. Hon ville bara få in oss för att få mera trafik och sedan hyra ut till högre pris. Ligger lokalen centralt, desto större risk”, fastslår Valentina Chan.
Hyresvärdarna tar alla chanser för att höja hyrorna. ”De försöker hitta luckor i kontraktet för att bli av med hyresgästen eller kunna höja hyran på något annat sätt. Man gör en planering, men så går den i krasch – på grund av hyresvärden. Det har många entreprenörer fått uppleva.”
Tvingas bli tuffare
Hennes råd är alltså att kolla kontraktet ytterst noga och den som är osäker rekommenderar hon att till exempel kontakta Business Sweden i Shanghai.
Valentina Chan tycker att hon tvingats bli tuffare och att hon växt som person under de dryga fem år som hon jobbat i Shanghai: ”Innan jag kom hit tänkte jag aldrig ont om folk utan att allt gick enligt lag och normer. Men så är det inte i Kina. Här är folk mer slipade och utnyttjar ofta andra. Fast naturligtvis ska man inte dra alla över en kam.”
Hon tycker också att hon blivit mer reserverad. ”Folk kan ha en baktanke när de talar med en. I dag är jag inte så godtrogen och snäll. Men annars är jag mig själv”, säger Valentina.
Utvecklade varumärket
Just att hitta lämpliga lokaler har varit svårare än väntat. ”Många bra lokaler med bra läge har hög hyra och kräver bra kontakter. Dessutom måste du ha ett utvecklat varumärke. Därför tog det lång tid innan systrarna fick tag på lokalen till första Smaka.
Valentina Chan berättar: ”Till en början var området helt okej och med åren har det utvecklats ytterligare till en gata för influencers med många coola kaféer. Kunderna är ungt folk. De vill prova och smaka och ta bilder och skicka till sina vänner.”
Smaka bakery & bistro i det populära området Xintiandi är systrarnas största kafé och har 50-60 sittplatser. Foto: Smaka
Att hitta en större lokal var målet för nästa Smaka, men naturligtvis även med bra läge. Med ett mer utvecklat varumärke kunde systrarna hyra en lokal i köpcentret i det populära området Xintiandi. Samtidigt var ansökningsprocessen betydligt längre och kraven mycket högre än vad vanliga fastighetsägare har.
Rörlig arbetsmarknad
Ett annat huvudbry är den stora rörligheten på arbetsmarknaden.”Det är svårt att hitta lojala anställda, sådana som stannar mer än ett halvår. Det är så många arbetsplatser i Shanghai att det är lätt att byta. Det gör det svårt eftersom de flesta precis som vi investerar stort på inlärning. Det tar tid och kraft att hantera alla anställda för de kommer och går hela tiden”, säger Valentina Chan.
De flesta kommer till Shanghai lockade av nya jobb och vill lära sig något nytt. Det är mycket som lockar, en del nöjer sig aldrig. Andra återvänder till hemstaden som ofta är som Shanghai för tio på sedan. Där kan de använda sina nya kunskaper och kanske till och med bygga upp något eget.
Men Valentina Chan var mentalt förberedd. ”Jag visste att det skulle bli tufft att som nykomling etablera ett helt nytt företag och varumärke på en så pass stor marknad. Särskilt inom food and beverage. Här hinner man inte besöka alla nya ställen, för då har de redan stängt.”
Anställda från hela Kina
Tillsammans har Smaka 1 och Smaka 2 ett 20-tal heltidsanställda. För närvarande är det sex konditorer, fem bagare och fyra kockar. De övriga är baristor eller deltidsanställda. Det är både Shanghaibor och folk från hela Kina. Snittåldern är 25 år.
”De får först provjobba en dag. En del överdriver sin kompetens, andra underdriver, men numera har vi mer erfarenhet och kan se deras kompetens ganska snabbt”, säger Veronika Chan.
”Smaken ska sättas och maten ska vara prisvärd. Vi har mycket smårätter. Två personer kan dela på våra portioner. Det är tradition i Kina att alla delar, även en tårtbit. Många tar med sig hem också. Svenskar gillar saltare mat än kineser. Vi försöker hitta en balans. Det unika är våra röror och såser”, berättar Veronika. Just nu planerar hon påskmenyn.
Fotogenisk mat
Hon betonar att maten också ska se bra ut – för att inte säga fotogenisk. Många gäster tar bilder och lägger upp på WeChat, den dominerande kinesiska appen. Under helgerna kan de båda Smaka sälja över tusen bitar tårta och bröd totalt. Då är kaffe, drinkar och varm mat inte inräknat.
KinaNytt frågade en svensk företagsledare med kontor i Shanghai vad han brukar köpa hos Smaka. Snabbt kom svaret: ”Vaniljhjärtan, princesstårta och kanelbullar. Princesstårta beställer vi när någon på kontoret fyller år.”
Budapestbakelsen med fyllning av hallon eller mandarin är en stor framgång. Likaså deras Pumpkin Cheesecake. Kanelbullarna tillhör också storsäljarna men kopieras av många i branschen. Foto: MoDou diyi Shijian WHY
Många kinesiska kunder tycker dock att princesstårtan med sin lite extra söta marsipan är för söt. I stället har budapestbakelsen blivit mycket populär. Med sin marängbas med hasselnötsmjöl och gräddfyllning med hallon eller mandarin är den unik i Shanghai, kanske i hela Kina. Under helgerna säljer de uppåt 300 bitar per dag.
Högre krav
Systrarna utgår från svenska recept. Men det tar sin tid. Råvarorna är inte samma som i Sverige. Vissa ingredienser måste de tillverka själva som mandelmassan till semlorna.
”Det gäller att alltid få samma konsistens och utseende. Allt ska vara toppklass, en gräddklick måste ligga helt perfekt. Kunderna har högre krav än i Sverige. Det är så hård konkurrens inom food and beverage”, säger Valentina Chan.
I början fick de anställda lägga ihop ”premixer” som Valentina gjort, men idag med två bagerier finns det inte tid för det. Nu får de själva titta på recepten. Det här betyder att en del anställda har med sig recepten när de flyttar till en ny arbetsgivare.
”Det har vi varit med om. Våra kanelbullar finns överallt. Det är sorgligt, det går inte att ta patent på recepten och förhindra det. Vi jobbar istället med att våra kaféer är svenska i grunden och att vi förmedlar livsstilen, inte bara produkterna”, framhåller Valentina Chan.
Alla gör kopior
Hon säger: ”Att härma är den snabba vägen till framgång i Kina, alla gör kopior. Därför är det viktigt att vara mer genomtänkt och ha ett unikt koncept.”
Även Viktoria Chan har fått uppleva att hennes kläder och design har kopierats på den ledande e-handelssajten Taobao. ”Till en början var det en frustration men jag kunde också se det som ett positivt tecken på lyckad design”, säger hon.
Smaka bakery & bistro öppnade i september förra året med 200 kvadratmeter och 50-60 sittplatser medan Smaka café & bakery har 120 kvadratmeter med 20-25 sittplatser. Valentina säger att det senare har blivit ett ”måste ställe” för många. ”Det är ofta köer på en till två timmar för att komma in. Alla får en kölapp.”
Grön hälsokod i mobilen
Vid dörren till kaféerna måste alla visa sin ”gröna kod” i mobilen. Den visar att de inte besökt något covidsmittat område eller testat positivt för sjukdomen. Alla får temperaturen tagen och det finns handsprit lätt tillgänglig.
Samtliga anställda jobbar sex dagar i veckan. Båda kaféerna håller öppet minst halva dygnet sju dagar i veckan. Köket i Smaka 2 är öppet från tio på morgonen till åtta på kvällen. Det blir långa arbetsdagar för Valentina och Veronika.
Entreprenörerna inom mat och dryck i Shanghai – Valentina Chan, till höger, och systern Veronika jobbar nära ihop dagligen och bollar också idéer med varandra för att utveckla mat, bakverk, säsongsprodukter och event. Foto: Privat
”Vi kan oftast inte ta ledigt. Det är viktigt med fysisk närvaro. Det är också så vi får nära kontakt med våra kunder, både lokala kineser och svenskar. Vi har inte kunnat ta ut någon semester ännu. Men vi trivs med vårt jobb så det är inte lika viktigt för oss”, säger Veronika Chan.
Systern Valentina påpekar också hur jätteviktig deras mamma är. Hon blir 57 år i år. ”Jag klarar simpla saker i kontrakt. Men mamma kan en mer avancerad kinesiska. Hon sköter pappersarbetet och lever livet. Hon har massor av kompisar och mostrar, fastrar och kusiner i Shanghai och i övriga Kina.”
Smidigt i Shanghai
Veronika Chan tillägger: ”Mamma är en riktig kämpe, jag lyssnar på henne.”
KinaNytt frågar om det finns något som har varit lättare än vad systrarna föreställt sig. Valentina Chan svarar:
”Jämfört med Ängelholm är det mycket som är smidigare här. Den kinesiska marknaden sover aldrig. Det finns full service 24/7 och det har underlättat för oss många gånger. Leverantörer kommer med varorna dagen efter beställning. Det finns massor av budfirmor med appar där vi kan styra upp leverans av ordrar till kunder. Så det är lätt att få ut våra produkter när vädret inte uppmuntrar folk att komma till oss.”
Det som gör henne gladast i arbetet är att se hur kunderna uppskattar deras produkter. ”Likaså att ha nära kontakt med de anställda, utveckla nya koncept och samtidigt utveckla mina kompetenser och se hur Smaka etableras.”
Systrarna och deras mamma bor i dag i en förort. ”Det är ett skönt område, inte så mycket tutande och luften är bra”, säger Valentina Chan. Där kan systrarna ta löprundor och spela piano som hobby.
Körde omkull
Idag kör Valentina bil. Men i början tog hon sig fram på en moped. ”För tre år sedan körde jag omkull på den. Ingen ville komma nära och hjälpa mig. Det var läskigt. Folk cyklade förbi eller bara cirklade runt mig. Först fick jag en chock, men när den släppte kunde jag stappla hem. Jag har hört äldre varna för att gå nära en olycka, för då blir man lätt anklagad för att ha orsakat den.”
Veronika Chan jämför hemstaden Ängelholm med snart 43 000 invånare och Shanghai med närmare 28 miljoner människor.”I Ängelholm är det hemtrevligt och träd överallt. Här är det byggnader och folk. Det är en stad som aldrig sover.”
Hon säger att svenska barn har haft det bra. Men här i Shanghai har vissa haft det väldigt bra och andra inte haft det så bra. ”Det är stora kontraster. En del ungdomar är väldigt bortskämda och det är känsligt att säga till. Det gäller att agera så att inte någon känner sig sårad”, säger hon.
Tackar föräldrarna
Hur kommer det sig att ni systrar kan hålla ihop så här bra, kan KinaNytt inte låta bli att fråga.
Valentina Chan svarar: ”Det får vi tacka våra föräldrar för att vi inte bråkar utan håller ihop. De sa alltid att ni har bara er själva. Men det är klart att vi kan tjafsa och småbråka. Och jag brukar ju sno Viktorias kläder.”
Äldsta systern Viktoria Chan designar modeplagg som säljs internationellt via internet. Bilden visar en dress ur årets vår- och sommarkollektion. Hon designar också bröllops- och festklänningar. Foto: VIKTORIACHAN
Veronika Chan fyller i: ”Det är kul, mina systrar är mina förebilder. Om de säger att jag gjort fel försöker jag förbättra mig. De vill ju mitt bästa. Det är en bra anledning att lyssna på dem och mamma och pappa.”
Stolt storasyster
Hur är det att vara storasyster till två systrar som också är så duktiga och ambitiösa? Viktoria Chan svarar:
”Det är roligt. Vi stöttar varandra i det mesta och hjälper alltid till om vi kan. Som storasyster blir jag väldigt stolt såklart. Om jag ska vara ärlig så är mina systrar mer som storasyster till mig. Valentina är mer organiserad och ansvarsfull än mig. Hon känns många gånger som storasystern hemma.”
Hon tycker att Veronika är den som alltid är glad och tar allt med en nypa salt. ”Eftersom jag och Valentina lämnade Sverige när hon var ung, har hon växt upp med väldigt mycket ansvar hemma i Sverige.”
Fotnot
Smaka Café finns på Instagram @smakacafe
Mer om Valentina och Veronika Chan och deras studier och erfarenheter:
Valentina Chan på LinkedIn
Veronika Chan på LinkedIn
Viktoria Chans hemsida
Copyright © 2024 Artikelförfattaren och Sweden-China Trade Council. Vid återgivning ska alltid källan anges. All rights reserved.