Sveriges generalkonsul i Shanghai:
Unikt tillfälle följa Kina
Publicerad 2017-04-05
UD:s högsta chefer i Kina
Nya krafter leder svenska ambassaden i Peking och generalkonsulaten i Shanghai och Hongkong. Ett starkt intresse för omvärlden ledde dem in på UD-karriären. Alla tre tycker att de nya jobben överträffar deras förväntningar och alla tre är kvinnor. KinaNytt presenterar UD:s högsta chefer i Kina. Artiklarna publiceras den 3, 5 och 7 april.
Bredden och dynamiken är det bästa med arbetet som generalkonsul i Shanghai, tycker Lisette Lindahl. ”I min portfölj har jag det som verkligen intresserar mig, att främja svenska företag och Sverige. Det är också tyngdpunkten i mitt uppdrag.”
Av AGNETA ENGQVIST, agneta.engqvist@gmail.com
Efter två år som chef för ekonomiska sektionen på ambassaden i Peking, fick Lisette Lindahl frågan om hon ville ta över som chef för generalkonsulatet i Shanghai.
”Jag tänkte att det skulle vara roligt och stimulerande och det har överträffat alla mina förväntningar. Och för en person med mitt politiska intresse har jag en unik chans att följa Kina och Kinas roll i världen.”
“Det var ju mitt intresse för internationell politik som gjorde att jag en gång sökte till UD.”
Men det är alltså företagsrelaterade aktiviteter som hon ägnar sin mesta tid åt på konsulatet. Hon träffar svenska företag och kinesiska företag verksamma i Sverige, är dörröppnare, och är med på handelskammarens och Business Swedens program. Det kan också handla om enskilda företags aktiviteter som att öppna showroom eller butiker.
Förstärka Sverigebilden
På frågan om hur man marknadsför Sverige i Shanghai med omnejd svarar generalkonsuln att hon vill ”förstärka Sverigebilden med våra värderingar och med svenska innovativa företag. Bilden av Sverige ska fungera som ett mervärde för svenska företag och universitet. Helheten ökar värdet av varumärket Sverige”.
I det arbetet använder generalkonsulatet framför allt sociala medier i Kina.
”Kina ligger långt fram när det gäller sociala medier även om det är interna kinesiska medier. Facebook och Twitter har sina kinesiska motsvarigheter och de har en stor spridning i landet. Konsulatet har eget We Chat-konto och använder också Weibo för att få ut information om svenska ståndpunkter, värderingar och våra egna event”, säger generalkonsuln.
Även provinserna Anhui, Jiangsu och Zhejiang ingår i ”reviret”, alla nya för Lisette Lindahl. Hon framhåller att Jiangsu är en otroligt viktig provins med stor svensk närvaro av företag. Och Hangzhou i Zhejiang är viktigt och nära, inte minst med Geely’s huvudkontor, det vill säga Volvo Cars moderbolag.
Universitet i direkta samarbeten
Men det blir även en hel del uppdrag inom kulturområdet för generalkonsuln, till exempel att öppna utställningar och att engagera sig i samarbete mellan svenska och kinesiska universitet.
”De flesta svenska universitet har direkta samarbeten med universitet i Kina. För Shanghai är det framförallt med universiteten Tongji, Jiaotong och Fudan. På Fudan har vi ett Nordic Center som vi arbetar nära. Och Karolinska institutet har en stor närvaro i Kina och Hongkong”, berättar Lisette Lindahl.
Hon påpekar att generalkonsulatet i Shanghai dessutom är Sveriges andra största viseringsmyndighet efter Peking. ”Det är också en viktig del av vår verksamhet.”
I fjol utfärdade konsulatet över 22 000 viseringar. Av dessa gällde cirka 13 000 turister. Drygt 500 svenska företag stod för huvuddelen av de 6 000 affärsbesöken till Sverige.
Ett större evenemang sedan Lisette Lindahl tillträdde i september i fjol var Nordic Design Week i november. ”Det var framgångsrikt både för de nordiska länderna och för de företag som deltog.”
Svenska pappor i fokus
”I år heter vårt stora projekt Dads. Vi bygger på utställningen Swedish Dads med fotografen Johan Bävmans bilder och bjuder in kinesiska familjer att sända in foton på kinesiska pappor med sina barn.”
Det blir en tävling där första priset är en familjeresa till Sverige. De bästa bilderna kommer att ställas ut på olika offentliga platser i Shanghai som t-banestationer och annat.
Ikea och flera svenska företag som Baby Björn och Axkid är partner i projektet. På nationaldagen kommer vinnaren i fototävlingen att utses. Samtidigt kan svenska företag där och då visa familjeperspektiv på sina produkter och sitt tänkande.
”Vi har också Shanghai Women´s Federation som partner och har redan börjat diskutera med dem om föräldraledighet, dagis och balans i livet. Det är mycket aktuella frågor i Kina”, säger generalkonsuln.
För- och nackdelar
I år firas även tio år av svenska språkstudier på Shanghai International Studies University.
Generalkonsulatet arrangerar inget som enbart är fokuserat på svenskarna i Shanghai med omnejd. ”Vår målgrupp är kineser och att skapa kontaktytor mellan svenskar och kineser vad gäller företag, myndigheter, studenter och andra.”
Generalkonsuln framhåller: “Men svenskarna på plats är också viktiga och vi (konsulatet) informerar dem via sociala medier om svenska utställningar, musikframträdanden och annat i Shanghai.”
Lisette Lindahl tycker att det finns både för- och nackdelar med Peking och Shanghai. ”Luftföroreningarna i Peking når till exempel nivåer vi inte ser i Shanghai. Vi har aldrig nivåer över 300 mikrogram per kubikmeter som du kan se i Peking, till och med upp till 600 där. Men Shanghai har många dagar på ett år med farliga nivåer, det vill säga omkring 150-200.”
Lisette Lindahl har anslutit sig till något som heter Shanghai Historical Tours. Där kan hon minst en gång i månaden i sällskap med en kunnig guide bekanta sig med byggnader och historiska figurer i staden.
Ni är tre kvinnor som är de högsta cheferna utskickade av UD till Kina, har Du några tankar kring det?
”Enbart att det är roligt. Och att vi kan stödja varandra i ett land med många utmaningar. Vi försöker också arbeta gemensamt och dra fördel av varandras kompetenser”, säger Lisette Lindahl.
Fakta Lisette Lindahl
Sveriges generalkonsul i Shanghai.
Ålder: 62 år.
Bor: I generalkonsulatets residens i de tidigare franska kvarteren.
Familj: Ingen på plats, men sönerna Sean finns i Glasgow och Julian i Coventry (UK) och pappa och hans fru Birgitta i Örebro.
Studier: Socionom, Örebro högskola 1976. Handläggarutbildningen på utrikesdepartementet 1980-1981.
Karriär: 1977-1980: personalavdelningen på Örebro läns landsting.
På utrikesministeriet 1980-2000 med posteringar i Stockholm, Sofia, Madrid, New York, Ottawa och Köpenhamn.
2000-2001: Invest in Sweden Agency (kommunikation och press).
Sedan 2001 tillbaka på utrikesdepartementet, Europa-avdelningen; därefter ambassaden i Washington 2006-2010 med bland annat handelsfrämjande i portföljen. Åter Stockholm och UD 2010-2014 på tjänst som regional främjare för hela Amerika, det vill säga både Nord och Syd.
2014 ambassadråd i Peking och chef för ekonomiska sektionen. Sedan 1 september 2016 svensk generalkonsul i Shanghai.
Språk: ”Egentligen bara svenska och engelska. Förstår en hel del och talar hjälpligt spanska. Förstår en del och talar mycket lite franska. Pluggar kinesiska utan större framgång.”
Kopplar av med på fritiden: ”Förutom med mina söner och pappa och hans fru försöker jag trots tidsskillnad och avstånd också hålla kontakt med nära vänner.”
Hobbies: Böcker. Allt från politik till deckare, från memoarer till fantasy. ”Och nu försöker jag också bekanta mig med en fantastisk kinesisk litteratur, både den klassiska och nutida.”
Mejladress: lisette.lindahl@gov.se
Fakta Generalkonsulatet i Shanghai
Generalkonsulatet har fyra utsända medarbetare från Sverige och tolv lokalanställda.
Konsulatet ansvarar för Shanghai samt provinserna Anhui, Jiangsu och Zhejiang. I det området finns totalt cirka 2 000 svenskar, de allra flesta i Shanghai, som har den högsta koncentrationen av svenska företag i Kina. I Jiangsu finns cirka 100 svenskar.
Hemsida: Generalkonsulatet i Shanghai.
Copyright © 2024 Artikelförfattaren och Sweden-China Trade Council. Vid återgivning ska alltid källan anges. All rights reserved.