KinaNytt besöker första kaféet
Unga Shenzhenbor lanserar
svensk yoghurtglass i Kina
Publicerad 2018-07-02
Hur sjutton har ni kunnat få till ett franchiseföretag i Kina? Den frågan får Ludvik Georgsson ofta. Han lanserade den svenska yoghurtglassen Yogiboost och fick napp även i Kina. KinaNytt träffade de unga franchisetagarna i Shenzhen.
Det här är berättelsen om hur en glassälskande ung kinesiska av en slump smakade det svenska företaget Yogiboosts frysta yoghurt när hon besökte sin kinesiske pojkvän i Malmö. Lyriskt konstaterade hon att den här var både godare och framför allt nyttigare än vad hon ätit tidigare. Och då hade hon ändå frossat i glass och fryst yoghurt när hon bodde flera år i Kanada.
Det här ville Ruby Zhang, som den unga damen heter, lansera i Kina. Under en längre tid hade hon hållit ögonen öppna för vad slags affärsverksamhet hon ville gå in i. Det blev den svenska yoghurtglassen.
AV AGNETA ENGQVIST, agneta.engqvist@gmail.com
Under sitt tillfälliga besök i Malmö tog hon genast kontakt med Ludvik Georgsson som startade Yogiboost 2013. Han hade å sin sida nått en punkt där han funderade på att expandera utomlands. Perfekt tajming.
Det är svaret på frågan som Ludvik Georgsson får ibland: Hur sjutton har ni kunnat få till ett franchiseföretag i Kina?
”Jag har alltid sett världen som marknaden. Om det är Danmark eller Kina gör inte någon skillnad. Alla företag vill vara först på en marknad med en ny produkt och ett framgångsrikt koncept.”
Han framhåller: ”Alla människor behöver sova, äta och ha tak över huvudet, alla tycker om något som skapar och sprider glädje, att umgås med familjen och vänner, att bli belönad eller belöna andra i någon form. Där kommer glassen in i bilden.”
Vill bli störst i världen
När franchiseavtalet var klart i maj 2015 sade Ludvik Georgsson till lokaltidningen Sydsvenska Dagbladet: ”Vi känner att vi har fått tag i en finansiellt stark affärspartner med stora ambitioner. Blir vi störst i Kina på frozen yoghurt så blir vi störst i världen.”
Vi i Sverige konsumerar 12 liter glass per person och år, kineserna 2,5-3 liter. Men det ökar för varje år i Kina. ”Det är som en snöboll i rullning”, säger Ludvik Georgsson.
”Det gäller att vara lite modig. Men det var inte så enkelt som vi i Sverige och de kinesiska franchisetagarna trodde”, fortsätter Ludvik Georgsson.
GRUNDAREN. Ludvik Georgsson är vd för Malmöföretaget Yogiboost. Här är han i företagets butik/kafé för yoghurtglass i Väla centrum utanför Helsingborg. Foto: Agneta Engqvist
”Ett av våra krav var att yoghurtglassen i Kina skulle vara samma som vi erbjuder i Sverige, så vi måste först få produkten godkänd av kinesiska myndigheter och få importlicenser. Detta blev en lång och krånglig process som till slut blev klar i maj 2016 efter tolv månader.”
Den andra utmaningen
”Den andra utmaningen var att övertyga kinesiska shoppingcentra om att få butikslokal för Yogiboost-konceptet, för det är stor konkurrens.”
Medan vi sitter på Yogiboost i Väla centrum utanför Helsingborg berättar Ludvik Georgsson hur han ser att konsumtion och beteende förändras i Kina. Inte minst är det turismen som gör att kineserna får influenser – både genom utländska turister i Kina och kinesiska turister utomlands, de senare omkring 150 miljoner i år.
”Det är bara att se vad som har hänt med kaffekonsumtionen i Kina de senaste 10-15 åren. Idag har Starbucks öppnat över 4 000 enheter och planerar att öppna 3 000 till. Det visar vilken potential Yogiboost har i Kina”, säger Ludvik Georgsson.
Ruby Zhang tänker likadant. Så idag är hon vd för Yogiboosts franchiseföretag i Kina. Hon och hennes medhjälpare öppnade det första kaféet i hemstaden Shenzhen i september 2016. Idag finns ytterligare två där.
Svenska flaggor i Shenzhen
KinaNytt träffar Ruby Zhang och hennes båda närmaste medarbetare i deras första kafé. Det liknar Yogiboost i Sverige, samma blå och gröna färgskala och svala rumstemperatur, fast med tillägg av många svenska flaggor. Det ligger på markplan i en av de många megagallerior som öppnats i tillväxtundret Shenzhen de allra senaste åren.
TRE SOM SATSAR. Ruby Zhang, i mitten, har förvandlat sin förtjusning i glass till att lansera svensk yoghurtglass i sin hemstad Shenzhen – till att börja med. I projektet har hon med sig kusinen Ling Zhao, till vänster, och pojkvännen Kang Ma. Alla är i 30-årsåldern. Foto: Agneta Engqvist
Under den långa intervjun kommer det in kunder droppvis, inte en strid ström eftersom det är en vanlig måndag eftermiddag. Även stamgäster tittar in. Ofta är det medvetna föräldrar som vill ge sitt barn något extra som är bättre än vanlig glass.
Trion, som alla har varit på utbildning hos Yogiboost i Sverige, utstrålar både optimism och en viss försiktighet. Tanken är att öppna 100 glassbutiker över hela landet till år 2022, varav 10-15 inom två år.
Idag finns det tre butiker i Shenzhen, men förhandlingar pågår med flera shoppingcentra i Kina idag. Ludvik Georgsson har stora förväntningar att etableringstakten kommer att öka nu.
Samma standard och kvalitet
Ruby Zhangs pojkvän Kang Ma tillbringade flera år i Danmark och Malmö som dansare och koreograf. Nu är han i allt-i-allo i det ambitiösa företaget i hemlandet. Han ansvarar bland annat för inredningen och utrustningen i butikerna.
”Butikerna kommer att vara unika samtidigt som de måste ha samma standard, kvalitet och kontroll av personal och produkter”, säger Kang Ma.
Ling Zhao är den tredje medlemmen av ledningsgruppen. Hon är personalchef och sköter marknadsföringen. Hon är kusin till Ruby Zhang, som är systerdotter till Lings pappa.
Det är Lings far Zhao Weiguang som skjutit till 30 miljoner yuan i startkapital – drygt 40 miljoner kronor. Så den unga trion är under stor press, de har använt mer än en tredjedel av summan.
En storfamilj
”Men Lings pappa är ett stort stöd. Vi tillhör en storfamilj med många äldre”, säger Ruby Zhang. Hennes mamma är sedan länge affärspartner med Lings pappa.
Han har skapat sin förmögenhet genom fastighetsaffärer i den snabbväxande nya metropol som Shenzhen utvecklats till. För fyrtio år sedan var detta en liten gränsby till Hongkong med jordbruk, fiske och ett par småindustrier. Sedan har det gått undan och idag har har staden officiellt 13 miljoner invånare, men den verkliga siffran kan vara en bra bit högre.
”I Toronto åt jag en glass varje dag”, berättar Ruby Zhang som gick en handelsutbildning i Toronto. Där arbetade hon också på Kinakrog och på bank, bland annat.
Men idag tycker hon bäst om Yogiboosts naturella yoghurtglass eller den med ananas. ”Kvaliteten är bättre än den i Kanada och den är både godare och nyttigare, full av probiotiska bakterier. Det är ett nytt koncept på den här marknaden”, säger hon.
Levererar livsstil från väst
Hon tycker att det handlar om en vana: ”Det går att äta fryst yoghurt även om man har på sig vinterjackan i Nordkina. Vädret i Sydkina ändrar sig mycket lite. Vi har ingen snö här.”
”Vi levererar livsstil från väst. Vi vänder oss till unga grupper i åldrarna 15-45 år och vi berättar för dem om en produkt som har låg fetthalt (0,5 procent). En massa människor skickar mail till oss och vill veta mer”, säger Ruby Zhang.
Sociala medier är viktiga i marknadsföringen. I Sverige har Yogiboost tiotusentals följare på Facebook och Instagram, men de tjänsterna är förbjudna i Kina, så där finns Yogiboost i stället mycket på den heltäckande mobilappen WeChat.
”Vi har särskilda medlemsdagar och varje fredag får medlemmar 20 procents rabatt på frozen yoghurt. Det kostar inget att bli medlem”, berättar Ruby Zhang.
Svårt få bra plats
”Det absolut svåraste är att få läget. Vi har ett nytt varumärke och ett nytt koncept. Vi kommer att bli det ledande yoghurtmärket i Kina”, säger hon.
Det går åt mycket tid och energi till att övertyga cheferna på olika köpcentra om att få en bra och central plats. ”Det handlar ju inte om ett vanligt glasstånd som galleriorna annars gärna av gammal vana placerar längst bort, längst in i gångarna.”
Ludvik Georgsson tillägger att nu handlar det om ett helt nytt fryst yoghurtkoncept i butiksmiljö. ”Det tar tid att övertyga köpcentras ledning i Kina om att Yogiboost blir en del av kundupplevelsen och en destination för centret också. Men nu börjar vi kunna påvisa att konceptet fungerar i butiksformat på de tre ställena i Shenzhen.”
Trion som driver Yogiboost i Kina har en speciell relation som har med den tidigare enbarnspolitiken att göra. De har växt upp ensamma, utan systrar eller bröder. Nu är de som en syskonskara, där alla tre jobbar “120 procent” för att etablera Yogiboost på den kinesiska marknaden.
När KinaNytt frågar om Ruby Zhang och Kang Ma ska gifta sig säger de att det inte riktigt finns plats för det i dag. Det handlar om tid och prioriteringar. Men alla tre unnar sig att då och då åka till Hongkong och koppla av med att bo på hotell och till exempel shoppa, få fotbad och ansiktsbehandling.
Har djupdykt och vänt
Hemma i Sverige berättar Ludvik Georgsson hur han tänker om bästa läget för denna nya typ av glasskaféer:
”Vi föredrar att etablera oss på vad vi kallar destinationscentra. Där stannar kunderna en längre tid och går igenom de olika behoven som att shoppa, äta eller fika, och umgås. Då blir vi en naturlig paus i shoppingen.”
”På andra centra där kunderna bara gör snabba ärenden är de mindre benägna att stanna och köpa glass”, säger han.
Ludvik Georgsson konstaterar dessutom att Yogiboosts kaféer både i Sverige och Kina går bäst när människor är lediga, oavsett årstid.
Om de gångna fem åren i Sverige säger han: “Vi har djupdykt och vänt förlust till vinst, fått nya kunskaper, lärt oss varje dag att vara på tårna och jobba med produkten, konceptet och personalen.”
Yogiboost
Affärsmodellen är glasskaféer som utgår från fryst yoghurt. Den är specialgjord för Yogiboost och innehåller en aktiv bakteriekultur.
Kunderna går till en vägg med kranar där de kan välja mellan ett tiotal smaker. Om de vill, kan de sedan toppa yoghurten i bägaren med några av ett 70-tal olika tillbehör: frukt, nötter, strössel, godis och småkakor. Vikten avgör priset. Det finns även milkshakes, smoothies, våfflor, kaffe, te och andra drycker.
Första Yogiboost-kaféet öppnade i maj 2013 på köpcentret Emporia i Malmö. Idag har bolaget fem glasskaféer i södra Sverige.
Yogiboost planerar att öppna 19 nya glasskaféer i Sverige under de kommande fem åren och därmed bli den första och största nationella frozen yoghurtkedjan i landet. Det är familjeföretaget Engler Invest AB i Malmö som äger och driver kedjan. Grundare, vd och styrelseordförande är Ludvik Engler Georgsson.
Sedan 2016 finns Yogiboost även i Shenzhen, Kina, genom ett tjugoårigt franchiseavtal med det lokala familjeföretaget Yougesi Ltd. Kinesiskan Ruby Zhang är grundare och vd och hennes morbror Zhao Weiguang är styrelseordförande. Det är Yougesi Ltd som bekostat alla investeringar i de tre kaféerna som är öppnade.
Målet är att ha 100 butiker/kaféer år 2022 med en årsomsättning på cirka 400 miljoner kronor.
Yogiboost i Sverige äger och tillhandahåller varumärket, manualer för koncept, drift, kvalitetssäkring, och svarade dessutom för utbildning i att driva butikerna utifrån kravspecifikationerna.
Närmast på tur i Kina att få Yogiboost står städerna Peking, Shanghai och Chengdu samt provinserna Hunan, Guangdong och Liaoning. Antingen finansierar Yougesi själva 100 procent av en ny butik eller så finansierar en lokal franchisetagare 100 procent. I samtliga fall måste Yougesi skicka skisser och annan information till Yogiboost i Sverige för godkännande.
De tre kaféerna i Shenzhen har öppet från 10 på morgonen till 22 på kvällen måndag – torsdag. Och på fredag, lördag, söndag stänger de inte förrän vid midnatt.
Copyright © 2024 Artikelförfattaren och Sweden-China Trade Council. Vid återgivning ska alltid källan anges. All rights reserved.