Shenzhen artikel 2
Frizonen studiemål för svenska företag
på jakt efter innovatörer och unga bolag
Publicerad 2019-01-18
Gårdagens artikel gav en bred bild av utvecklingen i Shenzhen. I dag intervjuar KinaNytt resenärer från svenskrelaterade företag.
Shenzhen har de senaste åren blivit ett populärt studiemål för svenska näringslivet. Höstens resande till den kinesiska frizonen intill Hongkong slår alla rekord. Företagsledare och experter vill uppdatera sig om det senaste inom innovation, utveckling av internet, artificiell intelligens och mycket annat.
Av AGNETA ENGQVIST, agneta.engqvist@gmail.com
Initiativtagare till en av resorna är Novare Leadership Academy, där Sara Hellsten är partner. Hon säger: ”Vi ordnade en resa med syfte att se drivkraften på plats, hur man jobbar med innovation, och förstå den extremt stora och intressanta marknaden.”
De flesta affärs- och teknologiresor till Shenzhen går via Hongkong som också vill vara med på innovationståget. Här är Sara Hellsten vid invigningen av Nordic Innovation House i Hongkong. Foto: privat
”Ett viktigt intryck är hur snabbt det går från idé till prototyp och sedan till produkt och storskalig tillverkning. Ledtiderna är väldigt korta”, konstaterar Sara Hellsten efter sitt första besök i Shenzhen.
En av deltagarna på resan var Samuli Savo från den världsomspännande skogs- och massakoncernen Stora Enso, ett av medlemsföretagen i Sweden-China Trade Council. Han säger: ”Besöket gav mersmak. Jag har redan börjat planera nya resor till Kina och till startupbolag där.”
Samuli Savo från Stora Enso vid besöket på världsledande telekombolaget Huaweis huvudkontor i Shenzhen. Foto: privat
Samuli Savo var imponerad av Shenzhen som stad: ”Den är totalt och massivt utvecklad, mer än vad jag hade föreställt mig. Staden såg snygg och polerad ut och verkade fungera för människorna.”
Spanar efter senaste plattformarna
I sin tidigare karriär i teknologibranschen i Indien, Japan, USA, England, Tyskland med flera länder hade han ingen direkt anledning att ta sig till Kina. Men nu är han CDO, Chief Digital Officer, på Stora Enso med 20 medarbetare på sin avdelning på högkvarteret i Helsingfors.
Så nu jagar Samuli Savo särskilt efter de allra senaste digitala plattformarna och teknologierna och då är Kina högaktuellt.
Det hör också till bilden att Stora Enso bland annat driver fem fabriker för kartong och papper i Kina och har 5 300 anställda i landet.
“Förutom att vi tillverkar där, är Kina i sig en enorm och växande marknad för oss. Det var en av anledningarna till att jag ville vara med på resan.”
Samuli Savo noterar att alla företag som de besökte var mycket engagerade i kundvärde och verkade tänka på miljö och hållbarhet. ”Kundbeteendet förändras snabbt i Kina, det är mycket mobilbaserat och mycket hemleveranser”, konstaterar Samuli Savo.
Manifestera storlek
Ett av Shenzhens flaggskepp är Tencent, som är störst i världen på spel och mobilappar. Att detta och andra världsledande företag i frizonen behöver manifestera sig genom stora spektakulära byggnader, fick Samuli Savo att börja fundera. Han jämför med Silicon Valley i USA där han varit många gånger:
“I USA vet de stora företagen att de är stora. I Silicon Valley har de passerat det stadiet. De behöver inte visa upp sig på det sättet.”
En Bentley med attityd fascinerade Samuli Savo som en symbol för mycket som Shenzhen står för. Foto: Samuli Savo
En rosa Bentley som han såg i Shenzhen blev för honom en symbol för det framgångsrika och innovativt nya i staden. En riktigt dyr bil markerar framgång samtidigt som valet av färg är påhittigt.
Stora Enso har det senaste året gått igenom 500 startup-företag från 35 länder för att se om bolaget kunde använda någon av deras applikationer. ”Nyligen efterlyste vi applikationer för cirkulär ekonomi. Bland 80 ansökningar valde vi ut sex”, berättar Samuli Savo.
Söker hela tiden nya företag
”Vi söker hela tiden efter nya företag att samarbeta med. Det kan gälla AI (artificiell intelligens) eller hur vi kan använda oss av satelliter. Inom digitalisering sker allting så snabbt. Vid nästa besök i Kina om någon månad vill vi träffa ännu fler startupbolag och acceleratorer och gå djupare där”, förklarar Samuli Savo.
Han bedömer att Kina kommer starkt inom AI, men ser också en skillnad mot Europa och USA: ”I Kina är det myndigheterna som ligger på för att utveckla AI, till exempel för att få fram ännu mer avancerad ansiktsigenkänning. Det är ett led i övervakningen och brottsbekämpningen.”
”Det var alltid tal om ’säkerheten’ på de företag vi besökte i Shenzhen” säger Samuli Savo.
Hos världens största drönartillverkare DJI fick han och de andra besökarna höra att företagets drönare snabbt och effektivt kunde hjälpa polisen att hitta en farlig rymling som gömde sig i ett bambufält. Den jakten hade annars krävt ett hundratal personer.
Skräddarsydda resor
Resan ingick som en del i innovationsprogrammet Cheetah som Novare Leadership Academy driver tillsammans med Svenska Dagbladet. Sara Hellsten ansvarar för det. Programmet syftar till att rusta ledare som är inriktade på innovation och förändring. Resan var skräddarsydd för de 25 deltagarna som kommer från olika branscher och jobbar som exempelvis affärsutvecklare, vd eller digital chef.
Internetjätten Tencents högkvarter består av två höga torn med breda länkar emellan. Dessa extraytor används för bland annat motion. Landmärket är skapat av amerikanska arkitektfirman NBBJ, som även ritat för Google, Amazon och Microsoft. Foto: Samuli Savo
Femdagarsresan till Shenzhen och Hongkong anordnades tillsammans med Business Sweden. I Shenzhen besökte deltagarna bland andra telekomjätten Huawei, drönarföretaget DJI och Tencent. I Hongkong var de till exempel hos acceleratorn eller starthjälpsföretaget Tencent WeStart samt språkutbildningsföretaget EF.
Deltagarna kunde också träffa andra ledare från lokala och nordiska organisationer under invigningen av Nordic Innovation Centre i Hongkong.
Under senhösten i fjol reste även Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, med en stor delegation av företagsledare och representanter för våra högskolor och myndigheter till Shenzhen. Bland deltagarna fanns IVAs ordförande Carl-Henric Svanberg och vd Tuula Teeri, Investors ordförande Jacob Wallenberg och Ericssons tekniska chef Erik Ekudden.
Det var meningen att kung Carl Gustaf skulle leda delegationen, men han stannade hemma med hänvisning till den oklara situationen kring den svenska regeringsbildningen. IVA arrangerar varje år en delegationsresa med fokus på teknik, vetenskap och näringsliv. Denna gång föll alltså valet just på Shenzhen.
Copyright © 2024 Artikelförfattaren och Sweden-China Trade Council. Vid återgivning ska alltid källan anges. All rights reserved.