Reform med social kredit
kan gynna utländska bolag
Publicerad 2020-02-18
Artikel 2/2
”Det är jättestort det som är på gång nu i Kina”, säger Mats Harborn, strategichef på Scania i Kina. Han välkomnar det nya systemet med positiva och negativa kreditpoäng till alla företag. ”Det är till för att bli av med rötäggen. För den stora majoriteten av europeiska företag är det business as usual.”
Lars-Åke Severin, ordförande i Svenska handelskammaren i Kina, håller delvis med. ”I alla fall kortsiktigt kan det gynna utländska bolag som länge följt reglerna.” Men han ser också nya risker och råder alla företag att verkligen granska sina leverantörer så att dessa inte orsakar minuspoäng.
Av AGNETA ENGQVIST, agneta.engqvist@gmail.com
Det nya systemet har kallats det mest heltäckande som en stat någonstans skapat för att styra företagen på marknaden. KinaNytt presenterade reformen igår. Här intervjuar vi de svenska veteranerna Mats Harborn och Lars-Åke Severin.
Mats Harborn, 59 år. Stationerad i Kina i sammanlagt 28 år under perioden 1985-2020. Haft olika chefsroller på Scania i Kina, varit chef för Handelsbankens representationskontor och handelsråd på svenska ambassaden i Peking. I dag strategichef på Scania i Kina. Var ordförande i Svenska handelskammaren i Kina 2005-2013 och ordförande i EU:s handelskammare 2017-2019.
Mats Harborn:
”Jag ser den nya planen ytterst som ett kreditvärderingsystem och det är mycket välkommet för oss alla i Kina. Det ger svenska och europeiska företag affärsmöjligheter. Det blir en jämnare spelplan. Det är ett jättestort problem med alla företag som inte följer standard och förordningar.”
”När vi i EUs handelskammare träffade regeringens utvecklings- och reformkommission fick vi höra att det är inte er europeiska företag vi är ute efter.”
”I Sverige går det att få en kreditvärdering, ett utdrag. Men även här kan det vara svårt att veta om uppgifterna är äkta. Hur säkerställer man det? Det gäller att skapa ett system som går att lita på så att man vågar göra affärer.”
På vilket sätt kommer detta nya system att förbättra för företagen?
”Det här syftar i första hand till att städa upp. Att få bort alla de som inte följer standard och förordningar och inte sköter sina anställda på ett bra sätt. De kan till exempel fuska med arbetsgivaravgifterna.”
Mats Harborn anser att allt går tillbaka till kommunistpartiets möte i november 2013. Xi Jinping hade då varit partichef i ett år och blivit varm i kläderna. Det var då han gjorde klart att marknaden ska spela en avgörande roll i allokeringen av resurser. I rullorna är detta partimöte känt som 18:e centralkommitténs tredje plenarsession.
”En jämlik konkurrens kan inte uppnås om inte alla följer samma regelverk och standard. En väl fungerande marknadsekonomi bygger på att det stora flertalet tycker att det är moraliskt att följa regler”, säger Mats Harborn. ”Men det är tidigt i den ekonomiska utvecklingen i Kina med rovdrift och en mentalitet som gör att många fortfarande fuskar med regelverk och skaffar sig otillbörliga fördelar.”
Han ser det inom sin egen bransch, transportnäringen: ”Det är kinesiska åkerier som inte följer reglerna, utan använder undermåliga fordon och undviker att besiktiga dem. Om Kina ska klättra på värdekedjan måste det komma genom ett inre tryck. Om Kina orkar driva igenom detta, blir det mer jämlik konkurrens. Jag hoppas att det blir öppet och opartiskt.”
”Planen är inte en förlängning av det orwellska övervakningssystemet, utan något som ska stärka den kinesiska ekonomin.”
Hur kommer den nya ordningen att försvåra för företagen?
”Det finns ett poängsystem, men jag har inte sett det. De samkör register mellan olika ministerier. Så om ett företag gjort något mot skattemyndigheterna, blir det av med fördelar hos de andra myndigheterna. Men innan det går så långt går det att be om ursäkt, att ha en dialog. Det ska mycket till innan det blir åtgärder mot ett seriöst bolag. Det är om företaget gör något rent brottsligt.”
Vilka är de största fördelarna med systemet?
”Det är att bli av med rötägg. Det är ett utbrett problem i Kina med företag som inte betalar sina räkningar i tid. Små och medelstora företag lider jättemycket av detta. Det är brist på respekt för sin affärspartner.”
”Det är också så många företag som bjuder under varandra. Marknadspriserna är inte långsiktigt hållbara. Efterlevnad av reglerna kommer att öka kostnader för många företag och detta kommer att leda till utslagning och konsolidering, något som planekonomerna misslyckats med via administrativa metoder.”
”Jag ser detta nya system som en affärsmöjlighet för svenska och andra utländska företag som investerat i att följa lagar och förordningar. Det blir en väldig omställning för många kinesiska företag. Det finns ingen väg tillbaka. Den här gången kommer vargen, nu är det på allvar.Dessutom är ambitionen att statliga stöd till kinesiska företag ska fasas ut inom fem år.
Och vilka är de största nackdelarna?
”Det kan absolut finnas nackdelar. Systemet är inte färdigutvecklat, det kan förfinas. Så de närmaste fem åren är det viktigt att alla företag bevakar hur det fungerar. Det gäller för oss att skrika till när det till exempel känns som att vi måste ge för mycket information till myndigheterna eller avslöja affärshemligheter.”
Den som är chef för ett företag måste tydligen se till så att de anställda inte drar ner företagets betyg. Hur ska det gå till?
”Det blir ännu viktigare att ta referenser på dem som företaget ska anställa för att se att de är tillförlitliga. Om en anställd är skyldig till kraftiga överträdelser i det privata kreditsystemet kan det påverka företaget.”
Känner du till om några utländska företag har fått förbättrade villkor tack vare det nya systemet?
”Ja, det har redan hänt i transportnäringen. Här pågår en konsolidering för fullt. Här håller man på och rensar upp och vi ser utslagning. Tio procent av företagen har redan försvunnit.”
Lars-Åke Severin, 57 år. Grundare och vd för säkerhetskonsultbolaget PSU(China) Consulting Co., Ltd., som 2006 blev det första utländska bolaget i Kina som fick licens som säkerhetskonsulter. Bolaget har kontor i Peking och Shanghai med tillsammans ett tjugotal anställda. Ordförande för Svenska handelskammaren i Kina sedan 2016.
Lars-Åke Severin:
På vilket sätt kan det nya poäng- och kreditsystemet förbättra för företagen?
”Vi bör kunna förvänta oss ett ökat fokus på att kinesiska bolag ska hålla sig till regelverket. Kortsiktigt kan det gynna utländska bolag som länge följt reglerna.”
Och hur kan det försvåra för företagen?
”Administrationen och kontrollen måste öka för att säkerställa att man faktiskt följer regelverket. Det finns mycket litet utrymme för misstag eftersom konsekvenserna är omedelbara och mycket kostsamma.”
Vad ser du som de största nackdelarna?
”Att det i praktiken finns så gott som ingen förvarning. Vid en anmärkning hos en myndighet så kommuniceras den till andra och samtliga påbörjar en eventuell svartlistning. Det finns även en risk att ett företag felaktigt hamnar i en svartlistning och sedan kan det ta tid att återkalla den.”
”I sin nuvarande form överväger nackdelarna med det nya systemet. Riskerna är stora och svåra att förebygga. Med tiden så kanske det mognar, så att en ökad rättssäkerhet blir inbyggd och det kan fungera som det förhoppningsvis är tänkt.”
Vad måste svenska och andra utländska företag i Kina tänka på nu?
”Att inte utgå från att de redan har kontroll. Vi utländska bolag uppfattar till exempel ofta att vi har kontroll på våra underleverantörer men detta stämmer oftast inte. Vi måste se till att vi inte har underleverantörer som blir svartlistade och genom det skapar operativa risker.”
”Systemet kommer att kräva mycket extra arbete. Företagen måste avsätta mer resurser till att kontrollera den interna redovisningen och till att följa upp underleverantörer.”
”Det gäller att avsätta tydliga resurser och ansvar så att inget faller mellan stolarna. Detta är så viktigt att det förtjänar full uppmärksamhet. Det är en god investering.”
Finns det något som utländska bolag inte är förberedda på?
”Ja, hur snabbt ett förhållandevis litet misstag leder till stora problem. Som att en finansiell redovisning inte stämmer med vad som betalas in. Utländska bolag är heller inte införstådda med hur den insamlade informationen kommer att hanteras och användas. Bolagen är inte heller klara över hur det kan komma att utgöra en risk för dem.”
Hur färdigt är egentligen det här systemet?
”Inte på något vis färdigt, det är precis i startfas. Vi har ännu inte sett hur artificiell intelligens och kameraövervakning kommer att samordnas. Ännu så länge bygger det bara på material som bolagen själva redovisar.”
Hur ska cheferna förhålla sig till de anställda nu när dessa kan påverka företagets status? Ska cheferna till exempel varna dem för att uttala sig politiskt i sociala medier? Eller kolla vad de gör på fritiden?
”Det rör främst personer i nyckelfunktioner som den legala representanten med flera. Dessa kanske man bör samla i en workshop kring utmaningar i systemet. Att utländska bolag ska börja guida anställda i vad man ska och inte ska säga och skriva är en risk i olika avseenden. Utländska bolag behöver säkert tänka till var det finns risker kring integritet och etik med tanke på vår syn på rätten att säga och tycka vad man vill.”
Om ett svenskt företag vill kolla upp en affärspartner i Kina, måste man då vända sig till flera myndigheter som skatteverket, tullen, kreditinstitut et cetera? Eller finns informationen samlad på ett ställe idag?
”Det beror på. Men är det inför ett förvärv eller en viktig leverantör så tycker jag man ska låta någon göra en kvalificerad bedömning av underrättelser på det bolaget. Ytliga kontroller kan bolagen själva göra men djupare analyser kräver en specifik kompetens.”
Påverkas kreditsystemet på något vis av coronavirusets spridning?
”Nej, myndigheterna utvecklar det nog vidare. Sedan de kanske avvaktar med att belasta bolagen med att ställa frågor just nu. Men de accepterar lika lite avvikelser nu eller senare.”
Copyright © 2024 Artikelförfattaren och Sweden-China Trade Council. Vid återgivning ska alltid källan anges. All rights reserved.