Poängsystem även för utländska bolag i Kina
Dags att se om sitt hus
Övervakning i realtid
Publicerad 2020-02-17
Artikel 1/2
Coronaviruset sprider sig och de ekonomiska följdverkningarna är en stor utmaning i år för svenska företag i Kina. Samtidigt finns en helt annan utmaning i år, nämligen det nya poängsystemet för social kredit. Vartenda bolag, inhemska såväl som utländska, ska hädanefter konstant övervakas, utvärderas och tilldelas en social kredit. Den kan gå upp och den kan gå ner. Det kan bli pluspoäng och belöningar, det kan bli minuspoäng och bestraffningar, till och med svartlistning.
Reformen är inne på spurtvarvet och ska bli klar i sina huvuddrag under 2020. Svenska affärsmän och bedömare i Kina diskuterar det nya systemets fördelar och risker. De påpekar att det är hög tid att se om sitt hus, så att ens företag inte blir prickat i onödan. KinaNytt fångar upp deras synpunkter. Läs även fortsättningen i morgon.
AV AGNETA ENGQVIST, agneta.engqvist@gmail.com
Detta sociala kreditprogram under uppbyggnad har kallats det mest heltäckande system som en stat någonstans skapat för att styra företagen på marknaden. Det kan betyda liv eller död för de berörda bolagen, enligt en rapport från EUs handelskammare i Kina. Och det är redan igång, om än inte i full skala.
Det började 2014 med pilotprojekt på olika platser med social kredit för individer. Det skulle likaväl kunna översättas som ”samhällskredit”. Om du till exempel begått några trafikförseelser, så kunde du upptäcka att du som straff blivit spärrad från att köpa tågbiljetter. Om du hade gjort en god gärning kunde du få bonuspoäng.
”De som är tillförlitliga kan ströva fritt varsomhelst under himlen, men de som är opålitliga ska inte kunna ta ett enda steg”, sade president Xi Jinping när reformen aviserades. Systemet väntar ännu på att få en enhetlig nationell struktur, men i juli 2019 gav regeringen order om att påskynda uppbyggnaden.
Dags för företagen
Nu är det särskilt motsvarande reform för företagen som blir alltmer färdig, efter att de centrala myndigheterna publicerat cirka 350 lagar, regleringar och linjedokument sedan 2013. Samtidigt återstår mycket finslipning. Företagen ska få poäng eller rankning efter hur de sköter sig – eller inte sköter sig – gentemot skatteverket, tullen, bankerna, miljön, et cetera. Kvaliteten på deras produkter räknas också in.
Det kommer att handla om system som övervakar och bearbetar Big Data i realtid. Rapporterna talar om tre komponenter: en metadatabas, en struktur för svartlistning och rödlistning (en lista med föredömliga bolag), och en struktur för bestraffningar och belöningar.
Ett företag som är brännmärkt på svarta listan för skatteproblem drabbas inte bara av sanktioner från skattemyndigheterna utan får smaka på extra revisioner och tätare inspektioner. Om företaget däremot fokuserat på att strikt uppfylla regelverket blir det belönat.
Lucas Jonsson, delägare och ansvarig för advokatbyrån Mannheimer Swartlings verksamhet i Kina.
”Det blir lättare att få krediter, skattesatsen blir lägre, tillgången till marknaden underlättas och företaget får försteg vid statliga upphandlingar, enligt signalerna”, säger Lucas Jonsson, ansvarig för Mannheimer Swartling i Kina.
Lucas Jonsson tillägger att reformen innebär ett skifte från begränsningar av företagens tillträde på den kinesiska marknaden till övervakning i efterhand. Eller övervakning i realtid, enligt andra källor.
Kan gynna svenska företag
Jörg Wuttke, ordförande i EUs handelskammare i Kina, säger:
”Belöningar och bestraffningar för företagen leder till att deras konkurrenskraft bestäms lika mycket av hur de följer regler och lagar som av hur de följer marknadskrafterna.”
Jörg Wuttke, ordförande i EUs handelskammare i Kina.
Svenska uttolkare av de senaste riktlinjerna tror att de ambitiösa planerna kan gynna svenska företag. De pekar på att dessa vanligtvis har en hög skattemoral och gärna följer tullverkets regler och så vidare.
Det håller forskaren Li Qingbin med om. Han är nationalekonom och forskare vid Chinese Academy of Macroeconomic Research. Den ligger under regeringens så kallade superministerium, nämligen nationella utvecklings- och reformkommissionen. Han förklarar att varje land behöver en effektiv övervakning av marknadsekonomin. Samtidigt anser han att Kina är speciellt:
”Antalet enheter på marknaden är mycket högt och transaktioner sker hela tiden. Ändå är statens resurser relativt begränsade, särskilt som regeringen trycker på för att avreglera den privata sektorn.”
Brist på tillit
Andra faktorer som förklarar reformen är bristen på tillit mellan de inhemska bolagen och deras brist på respekt för regelverken. På Kinas snabbt liberaliserade marknad är det ofta djungelns lag som fått råda snarare än myndigheternas regler.
Inhemska bolag har ofta kunnat utnyttja sina gamla förbindelser till lokala och nationella myndigheter och kringgå regelverket. Om det nya systemet verkligen tillämpas enligt intentionerna kan det skapa en jämnare spelplan för utländska företag. Det är vad Jörg Wuttke och svenska företagsledare hoppas på.
Men den nya ordningen för också med sig nya risker för utländska bolag, enligt analyser från bland annat det svenskägda säkerhetskonsultbolaget PSU i Peking. Ett företag kan drabbas om det visar sig att det har underleverantörer eller partners som prickas i systemet. Därför har det blivit ännu viktigare att granska de företag man samarbetar med. Det blir ännu viktigare med due diligence på en icke-transparent marknad som Kina.
När PSU gjort sådana undersökningar på uppdrag av kundföretag har de stött på ett stort antal underleverantörer som haft problem som kundföretagen inte kände till, problem som kan straffas i det nya poängsystemet. Helst ska företagen också ta reda på om samarbetsföretag har engagemang på annat håll som kan vara problematiska.
Kontrollera chefer
Alla sådana här efterforskningar bör ett utländskt företag inte göra självt utan lägga ut på någon oberoende utomstående, enligt PSUs analys.
Med det nya systemet blir det också ännu viktigare att ha kontroll över vilka som bolaget har i ledande funktioner som chefer och legala representanter. Om någon av dessa begår ett brott eller bara ett misstag utanför jobbet kan det leda till straffpoäng även för företaget.
Lars-Åke Severin, grundare av PSU och ordförande i Svenska handelskammaren i Kina, undrar om detta leder till att europeiska bolag etablerar en övervakningskultur. Måste ledningen eller ägarna bevaka sina anställda? Ska företaget även säkerställa att en anställd inte uppträder kritiskt mot regimen på sin fritid, till exempel med inlägg på sociala medier?
Det finns också farhågor för att små och medelstora företag kan missgynnas, att deras resurser inte riktigt räcker för att möta ökande rapportkrav och nya regler. Det kan också vara svårt för dem att hålla reda på sina affärskontakter i flera led.
Överlämna väldiga mängder
Redan idag är företagen skyldiga att överlämna väldigt stora mängder av egna data till de statliga myndigheterna. Det mesta är varken känsligt eller problematiskt. Men allteftersom myndigheterna bygger upp allt större informationsbanker kan det bli en integritetsfråga. Det kan gälla till exempel tekniska detaljer eller känsliga personuppgifter.
Rapporten från EUs handelskammare råder företagen att skapa en dialog med respektive regeringsorgan för att påverka kraven på överföring av data. ”Men det är något som knappast är möjligt för små och medelstora företag”, säger Lars-Åke Severin.
Forskaren Li Qingbin tycker att myndigheterna måste bli mer öppna och transparenta kring systemet: ”Jag saknar publicitet och tolkningar kring de olika åtgärderna. Myndigheterna behöver förklara syftet med dem och beskriva de olika stegen.”
Något som är positivt är att det i alla fall inte är för sent för företagen att förbereda sig för allt det nya. Detta är ett bra tillfälle att städa upp internt, minimera riskerna för korruption och bedrägerier och se över sin försörjningskedja, enligt rapporten från PSU.
Fakta metadatabasen
Uppdraget att bygga metadatabasen för ett nationellt poäng- och socialt kreditsystem väntas gå till det Pekingbaserade företaget Taiji Computer medan Huawei ska komma in med server- och molntjänster. Alibabas molntjänster ska också användas liksom e-handelsjättens erfarenheter med ett eget poängsystem. Ett företag för videoövervakning får också en roll.
Copyright © 2024 Artikelförfattaren och Sweden-China Trade Council. Vid återgivning ska alltid källan anges. All rights reserved.