Virtuella röda kuvert
Kinesiska nyåret lockar
nätjättar till miljardrullning
Publicerad 2020-01-24
Gamla traditioner skrotas och nya skapas i en rasande fart i dagens Kina. I morgon lördag börjar Råttans år i Kina. Inför nyårsafton har en batalj om ”virtuella röda kuvert” brutit ut. De traditionella röda kuverten med penninggåvor till yngre släktingar har gått online.
Samtidigt har de blivit smörjmedel i en miljardrullning för internetjättarna som vill öka trafiken till sina sajter. Trenden startade så smått 2014 av den allsidiga mobilappen WeChat, men i år har alla gränser sprängts.
AV GÖRAN LEIJONHUFVUD, goran.leijonhufvud@gmail.com
Nätbolagen bjuder över varandra i att skänka bort virtuella kuvert med penninggåvor till användare och deras bankkonton. Över en miljard uppkopplade medborgare kan tävla om att lägga vantarna på internetkuverten.
Traditionen att ge penninggåvor i röda kuvert (hongbao) är gammal. Kineserna har alltid sett den röda färgen som en lyckobringande färg. Ofta är det alltså äldre släktingar som ger dessa nyårsgåvor till den unga generationen.
Men de förekommer även i andra relationer och sammanhang, till exempel alltmera som uppmuntran till företagens kunder. En annan vanlig variant numera är om någon har bjudit på en måltid, så skickar gästerna virtuella röda kuvert med lite pengar till värden. Allt detta är möjligt tack vare Kinas snabba utveckling av betalningar per internet med smarta mobiler.
Toppnivå ikväll
Internetjättarna lägger nu ut mängder av röda kuvert för att locka till sig en massa övrig trafik under helgperioden. Den varar i två veckor för de flesta.
Med särskilda appar kommer nätsurfarna att tävla om att lägga beslag på pengakuverten. Det gäller att vara snabb. Toppnivån i denna jakt kommer att nås under fredagskvällens stora nyårsgala på den nationella tevekanalen CCTV. Den galan lockade 1,1 miljarder tittare i fjol.
Först ut i nyårsracet var videoappen Kuaishou som redan i december meddelade att den släpper 1 miljard yuan, motsvarande 1,376 miljard kronor, i röda kuvert. Kuaishou är officiell rödkuvert-sponsor för nyårsgalan. Bakom appen står nätjätten Tencent som också driver WeChat.
Provocerade konkurrenten
Utspelet från Kuaishou provocerade videokonkurrenten Douyin, populärt i Sverige som Tiktok, att lova släppa nyårskuvert för 2 miljarder yuan. Det kanske får sökmotorn Baidu, ”Kinas Google”, att se ut som en snåljåp med ett löfte på bara 500 miljoner yuan i sina hongbao.
Alibabagruppen har större muskler med Alipay och ehandelssajten Taobao. De tänker spendera sammanlagt 2,5 miljarder yuan i detta speciella lopp. Taobao är också en av nyårsgalans officiella sponsorer. Sponsorkontrakten för nyårsgalan år alltid en riktig kassako för statliga CCTV.
”Att strössla med pengar under nyårshelgen är ett kostnadseffektivt sätt för internetföretagen att snabbt öka trafiken. Konsten är sedan att hålla kvar besökarna därefter”, säger nätanalytikern Zhang Dingding på Sootoo Institute till det amerikanska nätverket Medium.
Virus oroar
Många kinesers glädje inför nyårshelgen förmörkas av det allvarliga coronavirus som fortsätter att skörda nya offer i Kina och utomlands. Regeringen tar till extraordinära åtgärder. Flera städer i provinsen Hubei har i princip isolerats från omvärlden, inklusive 11-miljonerstaden Wuhan där viruset först dök upp.
Innan viruset fick stor spridning beräknades kineserna göra tre miljoner resor till hembygden och släktingarna kring nyåret.
Copyright © 2024 Artikelförfattaren och Sweden-China Trade Council. Vid återgivning ska alltid källan anges. All rights reserved.