Pernilla Alfredsson, Lightab, om framgången i Kina:
Nu köar andra bolag för att
få hjälp med produktionen
Publicerad 2018-05-31
Kinaresan – KinaNytts artikelserie där SCTC:s medlemmar berättar om sin Kinaresa och delar med sig av sina erfarenheter och råd.
Svenska och utländska bolag står i kö och vill ta hjälp av det framgångsrika och innovativa B2B-företaget Lightab i Göteborg. Det sprider sig att Lightab, som tillverkar alla sina nyskapande belysningar i Kina, har ytterst få eller noll reklamationer. Bland de hjälpsökande finns även ett globalt amerikanskt börsbolag.
När KinaNytt träffar Pernilla Alfredsson, Lightabs grundare och vd, säger hon att hon just blivit kontaktad av ett nytt svenskt företag med problem i Kina. Här berättar hon för första gången vad som är hemligheten med företagets kinesiska framgångar.
AV AGNETA ENGQVIST, agneta.engqvist@gmail.com
”Kina, vi har lagt mycket energi där”, säger Pernilla Alfredsson om de senaste nio åren.
”Men detta är ett evighetsarbete och man behöver upprepa flera gånger för fabrikerna i Kina att vi har ett samarbete byggt på innovativ tillväxt och konstruktiv utveckling. Det kan inte alltid mynna ut i en årsorder på 20 miljoner kronor, utan kanske 2 miljoner de första åren.”
Pernilla Alfredsson sitter i Göteborg som spindeln i bortåt åtta stora nätverk. Två förgrenar sig till Kina där Lightab tillverkar det senaste i belysningsväg. ”Vi har skapat nätverk med väldigt goa människor”, säger hon.
Storbolag som kunder
Sveriges största byggföretag som JM och Skanska tillhör storkunderna liksom rikstäckande Elkedjan och stora hisstillverkare som Kone. Det är genom de stora byggbolagens miljöavdelningar som Lightab fått en ingång till inköparna och även till storbolagens underleverantörer. Och alla handlar direkt från Lightab utan mellanhänder, även om det finns en logistikpartner i bilden.
Det senare är nytt. ”Genom att produktutveckla i ett teknikskifte är vi med och ritar om marknadskartan inom ett par segment med produkter för våra kunders specifika behov. Tidigare var marknaden bara inriktad på att köpa eller sälja via stora grossister”, förklarar Pernilla Alfredsson.
Nu går hon också vidare för att börja sälja företagets produkter globalt med start i Europa. Det gäller allt från ledlampor och skräddarsydda armaturer i system till ljusslangar för hisschakt och speglar som ger ett konstant jämnt ljus i hela ytan. De flesta produkterna har 95 procents återvinningsgrad eller mer.
Pernilla Alfredsson planerar samtidigt för att företaget ska kunna vägleda andra utländska bolag i Kina som vill få ner sina reklamationer. ”Vi ska börja testa i juni att göra ett stort projekt för det stora amerikanska börsbolaget. Det handlar om att 15 fabriker ska bli sex.”
Noll reklamationer
Under tiden uppvaktas hon av företag som ”vill köpa oss”, berättar hon när vi träffas i ”direktörsrummet” på ett stort hotell vid centralstationen i Göteborg.
”Förra året sålde vi 20 000 ljuspaneler utan en enda reklamation. Och vi vet exakt vem som gjort varenda en”, konstaterar hon.
NYA LÖSNINGAR. En ljusslinga för hisschakt eliminerar behovet av vitmålning av hela schaktet och kan spara stora pengar. Det jämna och avbländande ljuset kan också användas på byggnadsställningar och i korridorer och trappor, inte minst för att förebygga olyckor. Bilden visar tillverkningen på en av de fabriker som LIghtab anlitar i Kina. Foto: Lightab
Sådana resultat börjar med noggranna kartläggningar i starten, något som Pernilla Alfredsson jobbat med i många år tidigare. Men det är också en fråga om förutseende och om ett miljötänk ut i fingerspetsarna.
Detta gör att även de kinesiska fabriker som Lightab anlitar är tacksamma mot henne. “Myndigheterna i Kina kräver numera större miljö- och hållbarhetshänsyn av tillverkarna. Det omfattar även arbetsrätt och mänskliga rättigheter. Annars måste de stänga. Särskilt de mindre fabrikerna ligger i riskzonen”, säger hon.
Inte alltid så positivt
Fabrikerna har inte alltid tagit emot de många kraven från Lightab så positivt. Det har varit många turer. Men i dag säger de: ”Å vad skönt att vi redan gjort det”, alltså att de redan lever upp till myndigheternas miljö- och hållbarhetskrav.
”Jag blev chockad hur fyrkantigt det var på de kinesiska fabrikerna. Det var ett stort glapp mellan produktutvecklingen och produktion.” Så berättar Pernilla Alfredsson om sina första intryck när hon kom till Kina i början av 2010.
”Vi skickade mejl fram och tillbaka mellan Sverige och Kina. Men det var samma fel om och om igen. När vi startade höll varannan ledlampa inte måttet.”
I dag äger Lightab sina verktyg som är IP- eller patent- och designskyddade i Kina. Och företaget äger sina egna produkter. Pernilla Alfredsson har inte kunnat upptäcka att några är kopierade.
Delegerade spriten
Hon förklarar att Lightab inte har storföretagens makt att prata om vilka stora volymer fabriken kan få. Men när Lightabs vd träffar fabrikernas ledning och ägare framhåller hon alltid: ”Vi är unika och tekniskt kunniga. Det vi lär er kan ni sälja vidare, och få andra länder och kunder att vilja använda just er fabrik.”
”Men en del fabriker svarar bara: Nej, vi vill bara ha order och få betalt”, säger hon.
I första inslaget i denna artikelserie berättade solfångarbolaget Absolicons grundare och vd Joakim Byström vilka problem han och medarbetarna hade i Kina efter dagens förhandlingar. Då förväntades de inmundiga en massa sprit till maten. Det trycket hade Pernilla Alfredsson hört talas om.
”Jag hade stenkoll. Jag tog med mig en kille (en inhyrd konsult) som fick dricka. Det respekterade kineserna. Dagen efter mådde jag bra.”
Pernilla Alfredsson har fullt upp och är van vid att hålla många bollar i luften. Men i dag är hon alltså i ett skede där hon måste strukturera om företaget för att möta efterfrågan på bolagets unika produkter, produktlösningar och kunskaper om att tillverka i Kina.
Nya lösningar
Hon har nämligen hittat många nya lösningar för produktionskedja, uppföljning, hållbarhet och distribution. Andra bolag frågar om Lightab kan hjälpa till med rådgivning, kartläggning och uppföljning i Kina. Till exempel när de ska börja tillverka nya produkter där.
”Vi har ett slimmat team i dag, där alla har fantastiska egenskaper, men nu kanske vi ska skapa en särskild enhet för detta nya behov i vårt bolag”, säger Pernilla Alfredsson. ”Men vi tackar nej till mycket.”
UTAN SKUGGOR. Lightab har utvecklat en spegel som ger ett jämnt ljus utan skuggor. Samtidigt är den till 97.2 procent återvinningsbar. Foto: Bengt O. Pettersson
Samtidigt är det dags att börja sälja utanför Sveriges gränser. ”Vi växer. Nu handlar det mesta om att förhandla om globala kontrakt. Vi har testat och säljer bra i Sverige, nu är det dags internationellt.”
I dag finns fem anställda inklusive Pernilla Alfredsson. Fram till i november i fjol var de tre personer och uppnådde en årsomsättning på 19,5 miljoner kronor (2017). Lightab anlitar också två konsulter i Sverige.
Måste skapa drömlag
”Nu måste vi få in en person som kan leda och bygga organisation”, säger Pernilla Alfredsson. Hon talar gärna i sporttermer: ”Vi ska få ihop ett drömlag som ska se till att köra detta i mål. Det är en av de största utmaningarna med att bygga ett företag.”
Ett alternativ är att köpa ett bolag som redan har en organisation som skulle passa Lightab. Ja, det handlar om att bygga eller hitta.
Samtidigt smittar de anställdas passion och företagets innovationer av sig. ”Alla som jobbar med oss vill bli anställda, för det är roligt att jobba med oss. Det roligaste med företaget är den kreativa och innovativa miljön”, tycker hon själv också.
Pernilla Alfredsson ger ett självklart men ändå blygsamt intryck. Inga stora åthävor. Och genom att hon medvetet gick in för att starta företaget i ett teknikskifte, då belysningsindustrin av miljöskäl tvingades övergå till LED, har hon personligen duckat för all uppmärksamhet. Som hon själv uttrycker det: ”en dark horse som agerar under radarn”.
”När ett eller två fönster öppnar sig på ett område och du är helt ensam om att kunna leverera ett system eller en produktgrupp så måste du ta chansen. Man kan springa under radarn under en längre tid, men när sedan dina konkurrenter börjar förstå vad som händer är det nästan för sent.”
Skapa eget triggade
Pernilla Alfredsson var också triggad av att – efter alla kartläggningar och rapporter för andra bolag – skapa ett eget företag och göra något etablerat lite bättre. ”Som att med teknik kunna leverera ultimat ljusvariation, att med forskning minska den elektroniska belastningen på människan.”
Hon är mycket engagerad i detta vad dagsljuset och bristen på sådant ljus för kontorsmänniskor betyder för hälsan. Ljus är näring, slår hon fast.
För Pernilla Alfredsson är det också viktigt att det är ”härligt vackra produkter” med skandinavisk design som dessutom kan återvinnas.
Vad är då hemligheten med framgångarna i Kina?
“Hemligheten ligger i hela processen där vi redan från start är medvetna om var bristerna kan uppstå”
”Hemligheten ligger i hela processen där vi redan från start är medvetna om var bristerna kan uppstå. Då kan vi till exempel minimera gapet mellan produktutvecklingen och produktionen i Kina. Alltså, från A till Ö”, svarar Pernilla Alfredsson.
Spåra alla led i kedjan
”Vi har också arbetat upp en process med tredje parts inspektioner och revisioner så att vi kan spåra alla led i kedjan, hela tiden med transparens men också med materialkontroll och annat.”
HÅLLBARHETSRISKER FÖR ETT PRODUCERANDE BOLAG
MYCKET ATT BEVAKA. Vad ett företag som tillverkar i Kina bland annat bör tänka på i varje led speglas i denna bild från Ethos International.
Det gäller att tänka igenom allt i förväg. Med inspektion och revision blir det en helt annan slutprodukt, en helt annan lampa till exempel, en kvalitetsprodukt, framhåller Lightabs vd.
Såhär vill Pernilla Alfredsson beskriva sitt bolag: ”Lightab är ett innovativt företag som utvecklar skräddarsydd belysning åt kunderna för att skapa en behaglig rumsupplevelse.”
Men det kan också vara belysning som grundar sig på forskning och där Lightab dokumenterar testresultaten och använder dem för att skapa en ny typ av ljuskälla. Samtidigt säger Pernilla Alfredsson att det är svårt att ändra en gammal konservativ bransch. Men hon vill vara först, ”ligga i fronten”.
Konkurrensen är hård och när någon av de stora drakarna i industrin råkar få nys om hennes planer, kan det betyda att Lightab får ändra sin plattform.
“Våra nätverk har kunniga och erfarna individer med liknande värderingar, och som även förstår hur viktigt det är med bra belysning. Vi samarbetar också med byggarkitekter och formgivare för att få en inblick i framtidens hållbara städer, arkitektur och tänk.”
Tre fabriker
Företaget tillverkar i framför allt tre fabriker i Kina: En i provinsen Jiangsu, en i Zhejiang och en i Guangdong, alla med 200-600 arbetare. Var och en specialicerad på en produkt från Lightab, men tillverkar upp till tio olika produkter för företaget. Dessutom har en fabrik i frizonen Shenzhen tillkommit.
Lightab kartlägger fabrikerna mycket noggrant innan de lägger sin tillverkning där. ”De som inte lyssnar på oss, lämnar vi”, säger Pernilla Alfredsson. ”Och de får inte vara riskfyllda. En fabrik som omsätter 100-300 miljoner yuan per år är okej, men inte en som omsätter 2-3 miljarder. För som ett litet utländskt bolag är man en ’nobody’ i en så stor fabrik.”
Hon berättar nästan lyriskt om en av fabrikerna som ägs av två bröder från Inre Mongoliet. De har Lightabs vd och medarbetare blivit mer personligt bekanta med och de har också träffat brödernas familjer.
Ett team baserat i Hongkong svarar för produktutveckling, kvalitetskontroll, underleverantörer, uppföljning och logistik. Hongkong och Göteborg har nästan daglig kontakt på Skype.
Varför Kina?
Produktutvecklingen måste ofta göras på plats i Kina, nära fabriken för att det ska fungera med fabrikens maskiner och verktyg.
Från början reste Pernilla Alfredsson ofta till Kina, i dag blir det ett par gånger per år. En av hennes medarbetare reser oftare.
Att det blev Kina och inte till exempel Polen eller Tyskland som också var på tapeten beror på många saker: ”Att lönekostnaden var låg, att kineserna har lätt att lära och att de är noggranna och ihärdiga.” Det som ändrats under de åtta år Lightab tillverkat i Kina är att fabriksarbetarnas löner i stort sett har dubblerats.
Från Hongkong jobbar sedan starten Helena Tsang och Connie Chan för Lightab. De är två kvinnor som Pernilla Alfredsson kom i kontakt när hon började söka tillverkare i Kina för över nio åt sedan. Då hade de hållit på i mer än 20 år i belysningsbranschen på två olika Hongkongbolag som hjälpte europeiska bolag in i Kina.
För snart två år sedan såg Pernilla Alfredsson till att ”dessa två underbara damer” kunde bilda ett eget bolag tillsammans. Helena Tsang och Connie Chan jobbar nu bara med uppdrag åt Lightab, men kommer även att kunna ta konsultjobb åt andra i framtiden.
Granskar varenda låda
”De har en stark vilja som är unik bland kvinnor i Hongkong eller Kina som jag uppfattar det”, säger Pernilla Alfredsson.
”De hjälper båda sidor så att produkterna som lämnar fabriken kan skeppas punktligt och med hög kvalitet för den europeiska marknaden.”
Helena Tsang och Connie Chan kontrollerar tillsammans med tredjeparts inspektörer till exempel varenda gång något går iväg från någon av fabrikerna, antingen det är tio eller 300 lådor. De granskar innehållet i varenda låda.
I Hongkong finns också en tekniker som hjälper till om Lightab behöver diskutera vissa elektroniklösningar. Han kan också ha direktkontakt med fabrikerna för tester.
Pernilla Alfredsson säger att hon ”brinner för hållbarhetsfrågor” och talar om vikten av att ta ett globalt samhällsansvar:
“Vi bor alla i samma glaskupa. Om vi nu belastar Kina med produktion då är det i Kina vi måste starta med miljöarbetet.”
”Vi bor alla i samma glaskupa. Allt som sker någon annanstans på jorden drabbar oss alla. Om vi nu belastar Kina med produktion då är det i Kina vi måste starta med arbetet. Vi måste se till att göra så lite miljöpåverkan som möjligt under produktens livscykel och under transporterna. Det handlar om att tänka efter före hela vägen till återvinning.”
För sitt arbete med hållbarhet har Lightab en process med tredje parts inspektioner och mer omfattade revisioner (audits). Det är Ethos International, ett fristående svenskt kompetensföretag inom hållbarhet, samt väl erkända tredje parts konsulter, som gör dessa inspektioner och revisioner på fabrikerna.
Det kan vara någon av Lightabs kunder som vill göra en sådan revision. Det kan också vara Lightab själva som vill se över brister i sina egna processer. Allt detta bygger på att Lightab och ibland även företagets kunder tidigare har infört en code of conduct med fabriken. Det är ett dokument som täcker alla hållbarhetsaspekter och innehåller detaljerade föreskrifter under fyra huvudpunkter: mänskliga rättigheter, fackliga rättigheter, miljö och anti-korruption.
”Vår erfarenhet är att de största problemen är arbetsrätten, särskilt övertiden, och miljön. Utsläpp och processerna för återvinning är akuta frågor”, konstaterar Pernilla Alfredsson.
Hon säger att de brukar informera fabriken inför en inspektion. ”Men för fabriken är omfattningen mycket större, bredare och tuffare än de någonsin hade trott. Inspektioner genomför vi kontinuerligt två gånger per år för varje licens eller certifikat, och varje gång en container går iväg”, berättar Pernilla Alfredsson.
Kan kontrollera allt
Vid en inspektion av Ethos International kommer två-tre inspektörer. De har rätt att kontrollera allt från personal och lokaler till bokföring. Finns nödbelysning som fungerar? Hur är det med de anställdas övertid? De mäter också värmen eller kylan i lokalerna och kontrollerar brandutgångarna, till exempel.
Men om fabrikerna vet när det blir en inspektion eller revision, hinner de inte städa undan då?, undrar KinaNytt. “Om fabrikerna inte har rätt struktur och rutiner från början kring hållbarhetsfrågorna ser ett vant öga det. Ja, de ser vad som saknas. Men tillsammans med fabriken går det att rätta till detta i processen framåt”, försäkrar Pernilla Alfredsson.
I fjol gjorde Lightab dessutom två revisioner med Ethos International, en för en kunds räkning och den andra för det egna bolaget.
En revision – som är mer omfattande än en inspektion – kan pågå två-tre dagar och fabrikens ledning vet att till exempel vem som helst av de anställda kan bli tillfrågade om sina arbetstider och om de jobbat övertid.
”Vi i Sverige ligger långt framme här jämfört med till exempel andra länder i Europa”, säger Pernilla Alfredsson. ”Men vi jobbar i det tysta, i team, i Kina.”
Exempel på problem
Pernilla Alfredsson ger några exempel på vad som kommit fram i samband med besöken från Ethos International:
- Anläggningarna är moderna och i mycket bra skick, men det kan vara väldigt varmt eller kallt inomhus.
- Generellt är arbetsmiljön trevlig, men det finns en del problem som är kännetecknande för Kina. Det kan vara avdrag på löner, långa arbetsdagar och en komplex lönestruktur med ackordssystem. ”Detta arbetar vi med kontinuerligt för att få bort, för mycket övertid är inte bra”, deklarerar Pernilla Alfredsson.
- Skyltningen för nödutgångar var undermålig på nya fabriker, skyltarna hängde uppe men kunde vara dolda bakom gods.
- Ethos International fann mycket tillmötesgående ledningar som uttryckte förhoppningar om en smidig åtgärdsprocess på de två fabriker där revisionen genomfördes i fjol. Pernilla Alfredsson kommenterar: ”Det beror mycket på vårt nära samarbete med fabrikerna, men också på Helena Tsang och Connie Chan.”
”Vi talar direkt med fabrikernas ägare men också med tekniker, inköp, distributionen och produktionen. Ibland har till exempel fabrikschefen och ägarna olika uppfattningar”, säger Pernilla Alfredsson.
Nöta ner kantighet
”Det tar tid att nöta ner kantigheten, men när de ansvariga på fabriken väl ser att det blir order eller att distributionen fungerar, så lättar det.”
Lightab har genomfört kartläggningar i Kina sedan 2009. ”Varje gång vi börjar arbeta med en ny fabrik gör vi en revision där för att se om de kan göra produkter med europeisk standard”, förklarar Pernilla Alfredsson.
Oftast är det kunden som hör av sig om ett nytt behov och då går Pernilla Alfredsson till sitt nätverk i forskarvärlden, till exempel vid Lunds universitet eller vid någon av de tekniska högskolorna.
Giuseppe Arnese från Lightab tillsammans med Fay Ou som är internationell säljchef på den fabrik som tillverkar Lightabs ljusslingor. De står framför entrén till fabrikens kontor i Zhongshan, en industristad i Pärlflodsdeltat i södra Kina, nära Hongkong. Foto: Lightab
Den person som arbetar mest konkret med ljusprodukterna på Lightab med kunderna, formgivarna och fabrikerna är Giuseppe Arnese – Pino kallad. Han är född och uppväxt i Västerås.
“Han har en bakgrund som balettdansör på London City Ballet. Han har ett öga för ljus därför att han har stått på de stora scenerna och han är ruggigt duktig på att sälja in företagets belysningssystem och unika produkter”, berättar Pernilla Alfredsson.
Pernilla Alfredsson
Foto: Giuseppe Arnese
Pernilla Alfredsson, Lightabs vd och grundare, är 53 år. Hon är varken civilekonom eller civilingenjör utan självlärd som företagsledare i en avancerad teknikbransch.
Tidigt fick hon syn på sina styrkor och hon har starka synpunkter på den svenska skolan som inte tar hänsyn till elevernas styrkor utan att alla ska in i samma mall. I dag har hon stor kompetens och erfarenhet.
Så här säger hon själv:
”Min bakgrund är att jag slank in på ett bananskal. Efter en USA-resa med goda referenser fick jag möjlighet att arbeta i nätverk som egen företagare. Mitt första arbete var kartläggningar. Jag är uppväxt i en entreprenörs- och idrottsfamilj med egna företagare i många led bakåt. Min far var egen företagare och på min mors sida var det många starka kvinnor som styrde. Det var många innovativa diskussioner kring köksbordet hemma.”
Hon har arbetat med kartläggningar i ett tjugotal år. Bland annat gjorde hon en sådan för amerikanska Hewlett-Packard, HP. När företaget på allvar började inrikta sig på datorindustrin, vände de sig till svenska ingenjörer och entreprenörer för samarbete. De ville få mer info om vilka guldägg som fanns på den svenska marknaden, för gemensam tillväxt.
Pernilla Alfredsson kartlade då 6 700 nya it-företag i Sverige, det tog två år. Hon tittade på företagens ledning, affärsidé och kundunderlag. Det gällde att få fram de bästa. Dessa blev certifierade och fick hjälp av HP och investorer med olika globala avtal och tillväxt i nätverk.
Förutom för HP arbetade Pernilla Alfredsson med kartläggningar för storbolag som Ericsson samt försäkringsbolag under tolv år och var nära forskare och entreprenörer innan hon startade Lightab.
“Lightab är byggt på en strategi att arbeta med internationella storföretag”, säger Pernilla Alfredsson. Metodiken bakom lärde hon sig när hon arbetade som konsult för Ericsson.
Läser mycket, främst om teknik och material samt diskuterar gärna med professorer i sina nätverk eller annan expertis.
Privat får hon energi genom att göra cykelturer och resa. Senaste privata resan gick till Svalbard.
När vi ska säga adjö efter intervjun visar det sig att sulor och klackar på båda Pernilla Alfredssons skor inte hållit utan lossnat. Hon hade nämligen kork under som hon prövade för att få fram en lättare lampa till Lightab. Hon engagerar sig alltså själv i testverksamheten.
”Alltid dessa tester”, kommenterar hon.
Lightab
Lightab grundades senhösten 2008 av Pernilla Alfredsson, men kom igång på riktigt våren 2009. Hon grundade företaget tillsammans med entreprenörer från sina nätverk, personer som hon har arbetat tillsammans med på olika sätt i över 20 år.
Per Grettve med MA-system AB (logistik och försörjningskedjor) äger 30 procent. Resterande 70 procent finns i moderbolaget Luceo AB som är ett ägarbolag där Pernilla Alfredsson är majoritetsägare. Där finns också ytterligare några investerare och entreprenörer.
Omsättningen 2016 var 17, 2 miljoner kronor. År 2017 blev den 19,5 miljoner. I år är orderstocken på över över 25 miljoner.
Anställda från maj 2018: 5 personer i Sverige och 3 konsulter i Hongkong.
Copyright © 2024 Artikelförfattaren och Sweden-China Trade Council. Vid återgivning ska alltid källan anges. All rights reserved.