Kina och frihandel
Dialog behövs,
men också reformer
Publicerad 2019-02-11
Det behövs mer dialog i den svåra tid som nu råder i handelspolitiken och relationerna med Kina. Samtidigt bör förutsättningarna för hållbart företagande i landet stärkas och EU spela en starkare roll.
Det var några av poängerna vid en SCTC-konferens nyligen. Där förutsågs bland annat också att de kinesiska konsumenterna förmodligen kommer att ställa högre kvalitetskrav i framtiden.
AV JOHAN MYRSTEN, johan.myrsten.stockholm@gmail.com
Det blev ett par tempofyllda timmar när Sweden-China Trade Council (SCTC) tillsammans med Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening nyligen höll ett välbesökt frukostmöte med närmare 90-talet deltagare i Näringslivets Hus i Stockholm om Kina och frihandeln.
Den globala bakgrunden för mötet var handelskriget Kina-USA, Kinas starka ambitioner som utmanare till de gamla industriländerna och landets roll som handelsgigant, med 55 procent av all näthandel i världen. Även oron och korruptionsriskerna kring det väldiga sidenvägsprojektet Belt and Road Initiative uppmärksammades.
”Kina vill inte ha något valutakrig”
En annan bakgrund var att Sveriges handel med Kina gick med överskott 2017, efter en exportökning på mer än 30 procent. Exporten fortsatte att växa de tio första månaderna 2018, om än i måttligare takt, och Kina är nu Sveriges åttonde största exportmarknad. Dessutom var Sverige den näst största mottagaren av kinesiska investeringar i EU det senaste året.
Kinakännarna i konferensens panel hann med ett brett spektrum av kommentarer. En aktuell prognos var att det troligen blir en uppgörelse mellan Kina och USA precis före nästa deadline i tullstriden den 2 mars. Det spådde SCTC:s vice ordförande Frédéric Cho. Han räknar även med att Kinas ekonomi blir stabilare från och med andra kvartalet, med hjälp av stimulanser. Frédéric Cho påpekade också att Kina inte vill ha något valutakrig.
”Kina håller sina kort hårdare mot bröstet nu”
”Trump leker med elden”, ansåg Mats Harborn, ordförande för Europeiska handelskammaren i Peking sedan maj 2017. USAs åtgärder har inte lett till att Kina öppnar sig mer. Tvärtom är de kontraproduktiva, förklarade han. ”Kina håller sina kort hårdare mot bröstet nu”, sade Mats Harborn, som förespråkade ett konstruktivt och respektfullt men inte okritiskt arbete med kineserna.
Jakob Kiefer, numera Sveriges ambassadör för hållbart företagande (CSR), manade alla berörda att arbeta hårdare med dialog och inte använda metoder som exempelvis president Trump. För företagen gäller det att vara pragmatiska och odla sina personrelationer. ”Vi har haft mycket onödigt buller mellan Kina och övriga världen.”, sade han.
”Vi behöver agera med ett starkare EU-samarbete”
EU:s roll togs upp av Daniel Badman, ansvarig för Public Affairs på Stora Enso. Han undrade om EU verkligen tar vara på de möjligheter som handelstvisten USA-Kina öppnar – en fråga som berördes av flera i panelen. ”Vi behöver agera med ett starkare EU-samarbete”, manade Mats Harborn, medan Frédéric Cho undrade vad EU har för ambitioner när Kina och USA nu tävlar om den globala förstaplatsen inom artificiell intelligens.
Europeiska Handelskammarens senaste medlemsenkäter ger en kluven bild av villkoren för utländska företag i Kina. Å ena sidan anser många att mer framsteg har gjorts under de första 18 månaderna efter Xi Jinpings tal i Davos 2017 än under någon tidigare 18-månadersperiod, och landets allt mer sofistikerade och innovativa ekonomi har förbättrat många företags affärsmöjligheter. Å andra sidan missgynnar fortfarande regler och villkor ofta utländska bolag. “Den ekonomiska reformagendan har accelererat, men den är inte bred eller snabb nog”, sade Mats Harborn.
”Det finns stora möjligheter om vi hakar på trenderna där.”
Enligt honom har orättvist stöd till inhemska industrier ofta lokala orsaker. Han gav flera exempel på att läget är motsägelsefullt: EU-företagen är allmänt mer positiva till skyddet av immateriella rättigheter i Kina, men tillämpningen av detta skydd anses vara svag i inlandet. Samtidigt tillämpas miljöregler allt starkare, men särskilt mot utländska företag. ”Vi utländska företag vill inte ha stöd, men vi vill inte heller att konkurrenterna ska ha det”, sammanfattade Mats Harborn.
En viktig förutsättning för utländska bolag i Kina är villkoren för hållbart företagande och socialt ansvar (CSR). De behöver förbättras, framhöll bland andra Daniel Badman på Stora Enso, som nu har fler anställda i Kina (cirka 5 500) än i Sverige. Samtidigt var han optimistisk över utsikterna i Kina: ”Det finns stora möjligheter om vi hakar på trenderna där.”
Det finns många utmaningar för CSR i ett Kina som präglas av en allmän brist på tilltro, oberoende medier, transparens och rättssäkerhet (Rule of Law), konstaterade Jakob Kiefer. Bland annat är arbetsmarknaden ”mycket komplex” – fria fackföreningar är inte välkomna och strejkerna är många.
Därtill är korruptionen fortfarande ett stort problem, trots Xi Jinpings stora kampanjer och en del framsteg, framhöll Jakob Kiefer. En nyare fråga i detta sammanhang är att Belt and Road-projektet berör 65 länder, varav många är korrumperade. I ett annat inlägg framförde han en önskan att fler kinesiska företag börsnoteras, så att man får mer kunskap om hur de finansieras.
”Kina har nu sin första generation som har råd att köpa många saker och nästa steg kan bli att ställa högre krav på varorna”
En annan sida av bristen på CSR i Kina är att den kan försvåra kinesiska företags möjligheter att bli globala kraftcentra, fortsatte Jakob Kiefer. Många kinesiska företagsledare har inte till fullo insett hur negativt de ofta uppfattas utomlands och att de har ”ett enormt image-problem att arbeta med”, sade han.
En nyare fråga som panelen ställdes inför var vilken betydelse konsumenterna kan få när den privata konsumtionen nu står för mer än hälften av Kinas ekonomi och en ännu större andel av tillväxten. Frédéric Cho svarade att partiet ”nog är nervöst över konsumenternas makt” och Mats Harborn sade att kvalitetskraven förmodligen kommer att stiga. Jakob Kiefer hoppades att konsumenterna kommer att kräva ett mer hållbart företagande – ”Kina har nu sin första generation som har råd att köpa många saker och nästa steg kan bli att ställa högre krav på varorna”. Enligt Daniel Badman blir en av framtidsfrågorna användningen av plast – ”många av dem som förorenar världen med plast är kinesiska företag”.
Copyright © 2024 Artikelförfattaren och Sweden-China Trade Council. Vid återgivning ska alltid källan anges. All rights reserved.