Europeisk media målar upp domedagsstämning
Men allt går så mycket snabbare i
Kina idag trots dyster framtidssyn
Publicerad 2024-09-25
Media i Europa verkar tro att det råder närmast domedagsstämning i Kina, eftersom ekonomin går sämre, arbetslösheten bland unga fortsätter att öka och fastighetsmarknaden är fast i en djup kris. ”Men det är ändå full fart här i Kina”, säger Lars-Åke Severin, grundare och vd för säkerhetskonsultbolaget PSU med 20 anställda i Peking och Shanghai. Han har följt utvecklingen på plats i snart 20 år.
”Allt går så mycket snabbare idag, inte minst den teknologiska utvecklingen från ax till limpa. Näringslivet arbetar för fullt även om företagen inte har samma positiva framtidssyn som tidigare och de anställda inte vågar byta jobb. De håller hårt i vad de har”, säger Lars-Åke Severin till KinaNytt.
AV AGNETA ENGQVIST, agneta.engqvist@gmail.com
Han ser att verksamheten på flygplatserna och tågstationerna i Peking och Shanghai är tillbaka på samma höga nivå som före pandemin. Företag tycks ändå ha råd att skicka folk på tjänsteresor och många kineser har utrymme att resa privat.
Samtidigt vill han nyansera bilden: ”Rent allmänt är folk ganska oroliga och avvaktande. Grundtonen är mer pessimistisk på grund av ekonomin och ungdomsarbetslösheten som ligger på över 25 procent. Efter pandemin ville regeringen få fart på ekonomin och det bidrog till exempel till en stor nyetablering av restauranger under 2023. Men i år pågår en enorm utslagning i branschen. Kineserna håller i plånboken.”
Utländska företag i riskzon
Lars-Åke Severin framhåller att nedgången i ekonomin kommer från en hög nivå. På samma gång slår han larm om att svenska och andra utländska bolag riskerar att hamna på efterkälken. Särskilt akut är situationen inom bilindustrin, men i viss mån även inom finans och juridik.
Han sticker ut hakan och frågar: ”Kommer det ens att finnas en europeiskt majoritetsägd tillverkning av personbilar om 10–15 år, förutom i små nischer? Utländska biltillverkare som är aktiva i Kina blir alltmer utmanade. Det gäller också i leveranskedjorna. Även i premiumsegmentet ökar antalet kinesiska bolag. Det är märken som kanske tidigare siktat in sig på låg- och mellansegmenten.”
”Detta har egentligen pågått länge, de senaste 15–20 åren. Dels har kinesiska tillverkare, till exempel inom elbilar, fått omfattande finansiering och subventioner av staten som utländska företag saknar. Kina har även tydligt pekat ut strategiska investeringsområden som sedan gjort betydande framsteg, till exempel inom artificiell intelligens, grön omställning, energiförsörjning och just elfordon. Där kan de flesta utländska bolag inte längre konkurrera”, säger Lars-Åke Severin.
“Tåget har gått när det gäller batteridrivna personbilar. De utländska tillverkarna av personbilar har inte en chans. De har inte förstått hur bra kineserna blivit och hur snabbt det gått, fortare än någonsin tidigare.”
Tröga beslutsfattare
Lars-Åke Severin tycker att de utländska företagen över huvud taget verkar långsamma i att fatta beslut. ”Mitt intryck är också att de varit dåliga på att förstå och analysera sin riskaptit – även de stora bolagen. Sannolikt har de dessutom saknat kapital för att driva utveckling och kvalitet som skapar konkurrensfördelar. De har varit lite bortskämda, till och med i vissa fall arroganta. Nu är de mer konkurrensutsatta.”
Lars-Åke Severin ser hur de svenska huvudkontorens olika stödfunktioner ibland detaljstyr sina lokala bolag i Kina i frågor som rör till exempel HR och kvalitet. ”De inte bara pekar ut ramen utan lägger sig även i operativa detaljer. Det förlamar ibland de lokala kinesiska verksamheterna och gör beslutsprocesserna långsammare.”
VETERAN. Lars-Åke Severin har snart 20 år i Kina med sitt säkerhetskonsultbolag PSU. Han tycker att utländska företag ofta skyller sina nuvarande problem på den svagare ekonomin. “I själva verket är det de själva som inte anpassat sig till de snabba förändringarna.” Foto: Privat
”Jag tror att det blir mycket svårt för utländska företag att vara bättre än sina kinesiska konkurrenter. För att överleva i Kina måste de ha en mycket stark produktutveckling och ett bra erbjudande. De måste ha en lokaliserad försörjningskedja, effektiva upphandlingsmetoder och kvalitetskontroll för att ens kunna konkurrera.”
Skyll inte på den svaga ekonomin
I veckobrevet från sitt företag skrev Lars-Åke Severin nyligen att svårigheterna för utländska företag i Kina ofta förklaras med dagens svaga ekonomi. ”Men många gånger är det de utländska bolagen som själva inte anpassat sig eller utvecklats tillräckligt snabbt för att möta förändringarna.”
Han skrev också att ”i Kina förlorar du inte därför att andra är bättre än du. Du förlorar därför att du inte försökte tillräckligt hårt.”
ELBILAR FÖR EXPORT. Vid de kinesiska hamnarna väntar hundratusentals elbilar från kinesiska tillverkare på att exporteras. Under tiden aviserar både EU och USA planer på höga skyddstullar. Foto: iStockphoto
”En annan förklaring till de kinesiska biltillverkarnas stora framryckning är landets konsumenter. I västvärlden har vi länge arbetat med att kunna leverera produkter som håller länge, men Kina har delvis valt en annan väg, nämligen produkter som är ’good enough’. I stället för att en bil till exempel ska hålla i drygt 20 år till ett premiumpris så kanske 15 år räcker till ett pris som är 30 procent lägre.”
Volvo Cars positiva exempel
Lars-Åke Severin pekar på bilmärket Volvo Cars som ett exempel: ”Se hur bolaget utvecklats sedan kineserna förvärvade dem. Djärv design, nya modeller med tätare mellanrum än praxis och vissa modeller har flyttat upp till premiumsegmentet. Allt detta utan att ge avkall på kärnvärden som säkerhet och hållbarhet. Bolaget kan Kina!”
På tal om svensk och kinesisk företagskultur säger Lars-Åke Severin att svenskar och kineser har ju helt olika uppväxt och kulturell bakgrund:
”Vi är annorlunda i så mycket, i synen på ledarskap, ansvarsfördelning, beslutsprocesser, underleverantörer, hållbarhet och så vidare. Det finns en anledning att utländska bolag som förvärvats av kineser ibland går igenom ganska smärtsamma kulturkrockar. Synen på hållbarhet och andra svenska kärnvärden har säkerligen manglats mer än en gång i Volvo Cars ledningsgrupp.”
”Men de som reder ut det och tar vara på det värdefulla ur båda kulturerna blir å andra sidan väldigt starka. Volvo Cars är återigen ett exempel.”
Ny spelplan inom revision
För utländska företag i Kina inom juridiska och finansiella tjänster gäller nya förutsättningar efter pandemin: ”Inhemska kinesiska aktörer har blivit skickligare och börjar ersätta de utländska revisionsfirmorna. Kinas statsägda och noterade bolag byter nu till inhemska revisorer efter direktiv från Kommunistpartiet”, berättar Lars-Åke Severin.
”Utländska revisionsfirmor som Deloitte, PwC, EY och KPMG – de så kallade fyra stora – har svartlistats från att arbeta med kinesiska statliga företag och granskas noga. Den ekonomiska nedgången bidrar till att överetablerade utländska firmor blir färre. Samtidigt minskar antalet ärenden med fusioner och förvärv i takt med att de utländska investeringarna minskar. Några företag i sektorn har till och med helt och hållet lämnat Kina eller förbereder en flytt. Finns det dessutom en global varumärkesrisk associerad med den kinesiska verksamheten så finns det såklart ingen tvekan.”
Finansministeriet har aviserat att en stor grupp inom PricewaterhouseCooper ska få sex månaders verksamhetsförbud och höga böter, enligt nyhetsbyrån Reuters. Det handlar framför allt om att PwC medverkat till att blåsa upp inkomsterna för numera konkursdrabbade fastighetsjätten Evergrande.
Utspel för utländska investerare
I slutet av augusti kom ett utspel från den kinesiska regeringen som preciserade de ganska vaga utfästelserna från Kommunistpartiets centralkommitté i juli. Nu lovar regeringen att öka marknadstillgången för utländska företag, särskilt inom fält som hälsovård, utbildning och högteknologi.
Utspelet nämner också också flera “nya industrier” som lämpliga för utländska investerare, bland annat djuphavsteknologi, rymden, luftfart, ny energi och informationssäkerhet. Lars-Åke Severin känner igen retoriken i stora drag från de senaste tio till femton åren:
”Regeringen kommer att säkerställa en mer rättvis konkurrens inom områden som inte är strategiska och som det dessutom går att peka på när Kina behöver motsvarande behandling inom till exempel EU. Vi inom EU går ju mot en restriktiv hållning för till exempel kinesiska förvärv. Då behöver Kommunistpartiet i alla fall kunna visa att Kina är på väg att skapa en förändring här.”
Att döma av årets medlemsenkäter hos Europeiska respektive Amerikanska handelskammaren i Kina har företagen en avvaktande hållning. De europeiska bolagen fokuserar på riskhantering snarare än att försöka ta marknadsandelar. Tre fjärdedelar har sett över sina försörjningskedjor. De amerikanska bolagen begränsar investeringar och fokuserar på att stärka sin kärnverksamhet.
Ett svagare Europa
Ett aktuellt tema i Europa är EU:s försvagade ekonomiska och teknologiska ställning med unionen klämd mellan sköldarna USA och Kina. Detta särskilt sedan EU-kommissionen i början av september släppt en gedigen rapport om Europas sviktande konkurrenskraft och tänkbara åtgärder. ”The future of European competitiveness” är skriven av Mario Draghi, tidigare italiensk premiärminister och chef för europeiska centralbanken.
Rapporten konstaterar bland annat att Europa är bra på hållbarhet, inkludering och jämställdhet, men när det gäller teknisk utveckling så har Kina och USA helt andra resurser och ligger mycket mer i framkant än vad vi i Europa gör eller kan göra.
Lars-Åke Severin kommenterar att ”EU kanske skulle skapa budget och strategiska mål i större utsträckning och genomföra gemensamma projekt inom nyckelindustrier. Nu är det lite mer som att alla länder ska ha sin egen lösning.”
"To grow and improve, we must also be open to change"
Upprinnelsen till ovanstående intervju var en ledarartikel av Lars-Åke Severin, vd för säkerhetskonsultbolaget PSU i Kina. Den publicerades i PSUs veckobrev 9-15 augusti i år:
Dear all,
There is a lot of ongoing discussion about the Chinese economy and its current state. I personally witness the major challenges faced in everyday life, with the current property market and unemployment rates being the main concerns for the general population. From a purely business perspective, we can see how, for example, major foreign players in finance and law are being forced to drastically scale back operations.
In some cases, these companies have even left China entirely or are in the process of doing so. This is partly due to a change in how large Chinese companies procure these services, a change that in some cases has forced them to use domestic suppliers instead of foreign alternatives.
Additionally, Chinese service providers in key areas, such as law and finance, have matured over time and become strong competitors, which in turn has altered market conditions in China.
While the current state of the Chinese economy is often blamed for the shift in conditions and the challenges foreign companies face, this isn’t the full story. In many instances, it is actually the foreign companies themselves that have not adapted or improved enough to keep up with the changes, allowing Chinese competitors to easily overtake them. The entire automotive industry is a prime example of this.
To grow and improve, we must also be open to change. For some, this can be difficult.
Wishing you a great weekend!
Lars-Ake Severin
Utländska företag mer försiktiga idag
I intervjun med KinaNytt ovan utvecklar och breddar Severin ämnet som en bakgrund inför SCTC:s heldagskonferens Navigating China i Stockholm den 3 oktober:
Här följer hans svar på KinaNytts fråga om hur just hans företag har påverkats av de förändrade marknadsvillkoren i Kina?
“Vi på PSU påverkas givetvis när utländska bolag drar ner på verksamhet och budget. Dock är uppåt 70 procent av våra ärenden kopplat till någon form av oegentlighet. Detta skapar en press på kundens bolag som vi måste hantera. Då handlar det inte direkt om förändrade marknadsvillkor utan om att begränsa en enskild finansiell händelse eller en som påverkar varumärket.”
Efter pandemin såg han en extrem aktivitetsökning för företaget. Idag är det närmast tvärtom. “Det är en tydlig trend i dag att de utländska bolagen är mer försiktiga.”
Copyright © 2024 Artikelförfattaren och Sweden-China Trade Council. Vid återgivning ska alltid källan anges. All rights reserved.