EU:s nya klimatpaket ruskar om i Peking
Frågan är om Kina
springer om EU
Publicerad 2023-06-07
Det nya stora klimatpaketet från EU ruskar om i Pekings interna diskussioner. Hur ska landet möta den europeiska utmaningen? En möjlig utgång är att en radikal linje vinner mark. Då skulle Kina springa om EU och lansera en strängare metod för att beräkna tullarna på utsläpp av koldioxid.
AV GÖRAN LEIJONHUFVUD, goran.leijonhufvud@gmail.com
Det är ett tänkbart scenario enligt en färsk rapport från den tyska tankesmedjan Merics (Mercator Institute of China Studies). På det institutet samlas forskare som är inriktade på Kina från många länder. Rapporten ”China’s emerging decarbonization tool kit” tar upp en ny infallsvinkel på Kinas klimatpolitik.
Med det nya klimatpaketet kommer EU att införa koldioxidtullar. Unionens länder tänker då ta ut avgifter på importerade produkter efter deras fossila fotavtryck under själva produktionen. Systemet ska börja förverkligas stegvis från och med i höst.
Tanken är att det ska kosta extra att importera vissa produkter från länder som inte har lika höga klimatkrav som EU. Detta för att företag med bristande klimatinsatser inte ska kunna bjuda under europeiska aktörer. De nya tullarnas officiella namn är Carbon Border Adjustment Mechanism eller CBAM.
Hela fossila livscykeln
Samtidigt är flera kinesiska tjänstemän och forskare inne på att beskatta produkter efter deras fossila avtryck under hela livscykeln, enligt tankesmedjan. Produktens utsläpp och miljöavgifter ska alltså inte bara beräknas på produktionsfasen utan även inkludera konsumtionsfasen och varans klimatpåverkan som avfall. Ett sådant mera långtgående förslag skulle få EU:s koldioxidtull att framstå som ”rudimentär”, enligt rapportens författare Barbara Pongratz.
Många känner till att Kina i fjol öppnade nästan ett nytt kolkraftverk i veckan och att kolgruvorna arbetar för högtryck. Ledarna i Peking insisterar också på att landet behöver fortsätta att öka sin oljeimport och koleldning till 2030.
Men parallellt ligger den kinesiska industrin också i framkant vad gäller nya teknologier och energiomställning. Därför är det kanske inte så konstigt att tjänstemän på handelsministeriet i Peking och forskare på halvofficiella tankesmedjor diskuterar perspektivet att spåra och beskatta produkternas hela livscykel som en intern klimatpolitisk åtgärd.
Klartecken i april
Koldioxidtullen är en av huvudingredienserna i EU:s stora klimatpaket. Det har varit i stöpsleven, för att inte säga i långbänk, sedan 2019. Paketet fick slutligen klartecken i april i år av EU-parlamentet och ministerrådet.
Två andra viktiga inslag i EU:s klimatpaket är dels att dra in ett stort antal utsläppsrätter över hela linjen, dels att bilda en social klimatfond för att hjälpa EU-länder som drabbas ekonomiskt av omställningen.
Sammanlagt hoppas politikerna att paketet ska leda till utsläppsminskningar i EU på omkring 55 procent till 2030 och göra Europa till den första klimatneutrala kontinenten till 2050.
Redan under förberedelserna för koldioxidtullen möttes den av tvivel och misstänksamhet av supermakterna USA och Kina. De ställde sig kallsinniga till uppmaningarna från Bryssel att följa efter.
President Xi varnar
I april 2021 vände sig president Xi Jinping till tyska kanslern Angela Merkel och franske presidenten Emmanuel Macron och varnade för att ”klimatförändringar inte får användas som en ursäkt för att skapa handelshinder”.
Det finns flera frågetecken kring hur långt fram EU respektive Kina befinner sig i processen. Från och med oktober är det meningen att EU-länderna ska börja bygga upp redovisningsrutiner för koldioxidtullarna inom CBAM. Siktet är inställt på att börja tillämpa systemet i full skala 2026.
Ansvariga på handelsministeriet i Peking kan kalla EU:s koldioxidtullar ”onödiga” eller ”ensidiga handelshinder”. Men de verkar inte så uppjagade och tror att de själva kan ha en en egen ordning på plats inom ett par år, enligt Merics rapport.
Tvåstegsraket
Handelsministeriet påpekar att Kinas export till EU är ganska liten i de första branscher som ska mötas av koldioxidtullar, nämligen cement, aluminum, konstgödsel, elektricitet och stål. Avgifterna skulle kosta den kinesiska sidan ungefär 1 miljard USA-dollar på ett år.
EU-forskaren Chen Yi på Pekings Universitet säger att det motsvarar mindre än 2 procent av Kinas nuvarande totala export till EU. I nästa skede tillkommer organiska kemikalier, plast, väte och ammoniak.
Kinas regering publicerade i augusti i fjol en plan för att ”påskynda ett enhetligt och standardiserat system” som spårar och kalkylerar de kinesiska företagens och enheternas koldioxidavtryck. Det återstår att se om EU accepterar de statistiska principer och eventuella myndigheter som blir resultatet i Kina, påpekar rapporten.
Varning för USA och EU
Kommentatorer i Kina trycker på för att snabba på förloppet så att landet inte riskerar att utländska krafter ska bestämma omfattningen av landets utsläpp. Till dessa röster hör till exempel Hu Qifan, som grundat CarbonGram, en konsultfirma inom hantering av koldioxid. Han beklagar att Kina i dagsläget inte har någon enhetlig metod.
Han får understöd av Yan Luhui, som driver en liknande konsultfirma, CarbonStop. Han varnar för att den nationella säkerheten äventyras om Kina skulle tvingas använda standarder från USA eller EU.
Men alltfler kinesiska röster förespråkar alltså principen om att bedöma produkternas hela livscykel. Frågan diskuteras livligt av media och experter i Kina, skriver Barbara Pongratz som luskammat landets press, sociala medier och forskningsrapporter.
Psykologisk effekt
Några av dessa röster välkomnar till och med ”den psykologiska effekt” som EU:s initiativ med tullar för utsläpp av koldioxid haft och har på Kinas egna ansträngningar för att ta itu med klimatfrågorna.
Även en framträdande institution som China Council for the Promotion of International Trade (CCPIT) publicerade i juni 2022 en artikel om den väntade europeiska offensiven med klimattullar.
CCPIT är en av byggstenarna i det kinesiska kommunistpartiets så kallade enhetsfront, det vill säga den breda samling av organisationer som sköter partiets indirekta kontakter med utlandet. CCPIT står ofta som värd för besökande handelsdelegationer och affärsmän från olika länder.
Det är värt att notera att artikeln från en sådan institution är skriven i en saklig och bitvis förstående ton.
Copyright © 2024 Artikelförfattaren och Sweden-China Trade Council. Vid återgivning ska alltid källan anges. All rights reserved.